Hostingproviders steeds dichter op de klant

Redactie WINMAG Pro

De Nederlandse hostingmarkt is volwassen: Nederland telt meer dan tweeduizend hostingbedrijven. Samen voorzien zij een groot deel van vooral het mkb en zakelijke dienstverleners van de broodnodige ict-infrastructuur. Welke hostingvormen zijn er en voor wie zijn deze geschikt?

Shared Hosting is verreweg het meestverkochte product dat hostingbedrijven leveren. Deze vorm van hosting richt zich vooral op webpresence, het aanwezig zijn op internet. Kenmerkend voor Shared Hosting is dat de webserver die wordt gebruikt, wordt gedeeld met meerdere klanten van het hostingbedrijf. Voor de functionaliteit heeft dit nauwelijks gevolgen, wel voor de prijs die daardoor veel goedkoper uitvalt dan wanneer de hele rekening voor server, elektriciteit en bandbreedte aan één klant toevalt.

Dedicated Hosting

Bij Dedicated Hosting neemt de klant de hele server af bij de hostingpartner. Hiermee krijgt de klant volledige toegang tot de server en heeft ook meer zeggenschap over de server. Kan deze naar eigen wens inrichten, upgrades uitvoeren en nieuwe versies van software installeren. In overleg kan zelfs de hardware worden aangepast, bijvoorbeeld wanneer de server over langere periode te zwaar wordt belast. Een variant op de Dedicated Hosting is de Virtual Private Server. De server, een virtuele, is daarbij helemaal in gebruik bij één klant. De klant heeft verregaande mogelijkheden voor toegang tot de server en zeggenschap over de inrichting ervan. De server deelt echter een onderliggend hardware platform met meerdere virtuele servers. Een VPS is voordeliger dan een echte Dedicated Server en geniet voordelen, zoals high-availability en failover.

De derde vorm is Managed Hosting. Daarbij neemt de klant doorgaans nog steeds een hele server af maar laat behalve de hardware ook de software op de server beheren door de hostingpartner. Deze doet onderhoud, pleegt in overleg upgrades en zorgt ervoor dat de website of applicatie zeven dag per week, 24 uur per dag bereikbaar is en goede prestaties levert. Incidenten worden door de hostingpartner afgehandeld.

Shared Hosting, Managed Hosting en Dedicated Hosting zijn ook de bekendste hostingvormen, met een relatief lange traditie waardoor ook de afnemers goed weten wat ze kunnen vragen en verwachten. Dat geldt minder voor nieuwe producten zoals Co-Locatie, Datacenter Services en zeker Cloud hosting. Toch bieden een toenemend aantal hostingbedrijven deze producten aan of gaan dat op korte termijn doen, ondanks dat ze daarbij geduchte concurrentie ondervinden van vooral de Application Service Providers.

Colocated

Co-locatie is het plaatsen van eigen apparatuur in de serverruimte van een hostingpartner. De klant neemt de beheerde en beveiligde omgeving af, evenals vaak betere voorzieningen voor stroom, koeling en back-up. Ook een snel en redundant uitgevoerd netwerk is vaak onderdeel van een co-locatie. De klant krijgt zo de beschikking over een geoptimaliseerd rekencentrum, groter en beter uitgerust dan hij zelf kan financieren. De klant wordt bovendien ontlast doordat de aanbieder van de Co-locatie belangrijke delen van het beheer uit handen neemt. Dit laatste betreft vooral de diensten die direct verband houden met de faciliteiten van het rekencentrum zoals de bewaking, het regelen van toegang, test en onderhoud van bijvoorbeeld noodaggregaten. Afhankelijk van de afspraken met de leverancier kan ook het beheer van de ict-systemen worden uitbesteed aan de hosting-partner die vaak over eigen infrastructuur- en systeemexperts beschikt.

Een recente toevoeging aan de producten de hostingbedrijven is Cloud Hosting. Hierbij levert de hostingpartner vanuit een goede datacenterfaciliteit een door hem beheerd platform aan waarvan de klant al naar gelang zijn behoefte, servercapaciteit kan afnemen. De klant betaalt vaak alleen op basis van gebruik van rekenkracht en opslag. Zaken als beheer van het platform, beveiliging van zowel de fysieke systemen als de IT-infrastructuur en ook resourceplanning, het zorgen voor voldoende vrije systeemresources zodat de klant deze heel flexibel kan afnemen, gebeurt allemaal door de hostingpartner.

Co-Locatie en Datacenter Services zijn maatwerkoplossingen waar veelal lange gesprekken tussen hostingpartner en klant voorafgaan aan het feitelijke afnemen van de dienst. De klant neemt uiteindelijke een eigen voor hem uniek pakket aan diensten af waarin behalve het kunnen plaatsen van de infrastructuur allerhande aanvullende onderdelen in kunnen zijn opgenomen zoals netwerkoplossingen als VPN of Intrustion Prevention, Managed Services zoals storage, back-up, firewalls en netwerkengineering, maar ook oplossingen voor loadbalancing en High Availability.

Hostway is al vele jaren een bekende aanbieder van deze producten en beschikt hiertoe wereldwijd in meerdere landen over eigen rekencentra, maar net als anderen huurt het ook zelf weer vloerruimte in de rekencentra van anderen. 'We gebruiken voornamelijk Hostway eigen datacenters maar vaak worden ook andere datacenters gebruikt om aan de locatie-eisen van de klant te voldoen', aldus Alex Langereis, CFO van de Nederlandse branch van het uit Amerika afkomstige Hostway.

Hosting

Bij de andere vormen van hosting wordt over het algemeen een reeks varianten aangeboden waar de klant er een van kiest die het dichtst bij zijn wensen en mogelijkheden ligt. Rondom deze producten bieden de meeste hostingproviders ook aanvullende diensten zoals het registreren van een domeinnaam, een cms voor het bouwen en beheren van een website, uit te breiden met een webwinkel, de levering van SSL-certificaten en eventueel een upgrade van de e-mail naar hosted Exchange. Een belangrijk voordeel van het gebruik van standaard producten is dat deze veelal geautomatiseerd en binnen minuten na het aangaan van de overeenkomst al door de klant ingericht zijn en dan ook gebruikt kunnen worden. Maurice Graber, directeur van het in webhosting gespecialiseerde SoHosted ziet vooral het voordeel waarmee de klant geholpen kan worden. 'Webhosting blijft heel belangrijk. Bedrijven willen na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel zo snel mogelijk online wil met een website zodat ze in ieder geval te vinden zijn. Maar ook consumenten bewegen steeds meer naar eigen blogs, fotoalbums en andere privézaken die ze graag via het internet willen delen. Voor beide groepen is shared hosting een prima oplossing.' Ook AlphaMega Hosting biedt diensten aan vooral gericht op webhosting. Zoals ook anderen heeft het een eigen contentmanagmentsysteem waarmee ook mkb'ers zonder kennis van techniek binnen luttele minuten een eerste site kunnen aanmaken en onderhouden. 'Onze doelgroep zoekt vooral de mogelijkheid snel en goedkoop een eigen website te maken. Wij bieden die', aldus Chris Vermeulen, directeur van AlphaMegaHosting.

Nederland is een hostingmarkt met vele spelers. Hosters moeten er dan ook alles aan doen om zich te onderscheiden van de concullega's. Klantengerichtheid is daarbij een belangrijk 'wapen' in de strijd. Zo ook bij SoHosted. 'We zijn gestart met een betaald 0900-nummer, maar vonden dit later niet meer binnen ons beleid passen. Onze klantenservice gaat verder, daar waar andere hostingproviders vaak stoppen. Klanten die problemen ondervinden bij bijvoorbeeld het installeren van phpBB willen we op weg helpen in plaats van doorverwijzen naar de installatiehandleiding', aldus Maurice Graber.

Ook voor AlphaMegaHosting staat de klant centraal. 'Wij stellen ons continu vragen: wat leeft er bij de klant? Tegen welke problemen loopt hij aan? En hoe voorzien onze producten en diensten in een oplossing? Verder staan we bekend om onze uitstekende helpdesk', zegt Chris Vermeulen. 'Het is waar dat je klanten bijna nooit in levende lijve ontmoet, maar dat wil niet zeggen dat je geen relatie met ze kunt hebben. Wij onderscheiden ons nou juist door op een vriendelijke, laagdrempelige, bijna amicale manier met onze klanten om te gaan. En dat wordt als zeer prettig ervaren'.

Bestaande klanten zijn voor de hostingbedrijven de belangrijkste om nieuwe producten aan te verkopen. De betere bedrijven in de markt doen dan ook veel moeite, ondanks dat veel communicatie met de klant via geautomatiseerde systemen verloopt en veel contact doorgaans niet nodig is, juist de momenten dat de klant wel behoefte heeft aan contact, zo goed mogelijk te laten verlopen. Ze bieden daartoe telefonische ondersteuning, vaak ook in weekeinde en avonduren. Hosters zoals Hostway, SoHosted en AlphaMega Hosting onderscheiden zich hiermee van de prijsvechters die hun product volledig ingericht hebben als een ‘doe-het-zelf-pakket’, deze faciliteit niet bieden en op jaarbasis daardoor een paar euro goedkoper zijn. Wat het beste bij je past is natuurlijk aan jezelf.


IS Group

Jan Willem des Tombe

IS'IS Group is IT Cloud Services provider. We hebben met IS HyperGrid een volwaardig Enterprise Cloud Computing platform in huis en bieden dit aan in combinatie met high-end connectiviteitsoplossingen en een groot aantal managed services. IS Group levert volwaardige end-to-end ict-oplossingen met garanties op beschikbaarheid en performance.

We bieden onze diensten aan onder de merken IS Enterprise voor de grootzakelijke markt en IS Online voor het mkb. Het portfolio van IS Group bestaat uit Cloud Hosting en Datacenter oplossingen, IT Outsourcing Services waaronder Desktop Outsourcing, E-business Infrastructure en Managed Services en Software-as-a-Service. IS Group gelooft sterk dat een goede vertaling van de bedrijfsdoelstellingen naar ict-behoeften voor bedrijven het verschil maakt tussen winnen en verliezen. Binnen IS Group is de business case van de klant altijd het vetrekpunt voor het ontwerpen, bouwen en managen van de winnende ict-oplossing. Hiermee onderscheidt IS Group zich sterk van de traditionele ict-bedrijven. Tenslotte zijn we ISO9001, ISO27000-1 en ISO20000 gecertificeerd. De datacenters zijn PCI-DSS compliant.'

www.isenterprise.com | www.is.nl

SoHosted

René de Haas en Maurice Graber

SoHosted'Klantenservice is voor ons enorm belangrijk, ondanks dat ze ons niet altijd persoonlijk nodig hebben. Via een 'FAQ'- of 'veelgestelde vragen'- gedeelte op onze website kunnen de meeste klanten snel antwoord vinden op hun vragen, 24 uur per dag en 7 dagen per week. We hebben klanten die al vanaf onze start (bijna 8 jaar geleden) klant zijn en nog nooit contact met ons hebben gezocht.

Via ons control panel kunnen ze e-mailadressen en andere zaken beheren. Via een speciaal gedeelte op onze website kunnen facturen betaald worden en nieuwe bestellingen worden geplaatst. En tóch wil ik voor de klanten die juist wel die behoefte hebben aan een stukje persoonlijk contact, de mogelijkheid bieden om ons even rustig op te bellen en problemen voor te leggen. Ik vind het belangrijk dat onze medewerkers de tijd hebben en krijgen om een klant goed te woord te staan en een klant altijd tevreden ophangt. Je dienstverlening stopt niet bij het registreren van een domein en inrichten van een webhostingpakket, maar begint bij het opbouwen van een goede relatie en vertrouwensband.'

Hostway

Alex Langereis, Chief Financial Officer (CFO) en Martin Wielomski, Technisch Director

Hostway'Onze sterke punten zijn globale aanwezigheid (14 landen), meer dan 12 jaar ervaring in de branche, klantgerichtheid, flexibiliteit en onze maatoplossingen. We passen onze oplossingen aan de wensen van de klant en niet andersom. Daarnaast is onze specialiteit de persoonlijke aandacht aan klantenbehoeften. Productadvies, begeleiding en ondersteuning staan bij ons voorop. Al onze pakketten bieden telefonisch- en e-mailsupport. Elke bestaande of toekomstige klant kan ons telefonisch of per e-mailbenaderen voor een advies over productkeuze.

Voor meer gecompliceerde oplossingen voor mkb en enterprise is het bij ons normaal om telefonische conferenties of bijeenkomsten met de klant te organiseren. Zo kunnen we oplossingen optimaal afstemmen op de wensen en behoeften . We vergeten nooit dat onze diensten maar een middel zijn om onze klant zijn doel te laten bereiken. Het is daarom in ons belang om altijd het juiste product en de juiste oplossing te kunnen aanbieden.'

www.hostway.nl

DomainMasters®

Ton van der Reijken en Alex Jonge Vos

DomainMastersDomainMasters® is de ideale partner voor het registreren, verhuizen of terughalen van je domeinnaam. De domein- en merkregistratie verloopt snel zodat de gewenste naam vrijwel direct gebruikt kan worden. Via de website www.domainmasters.nl of www.domainmasters.be wordt een gratis merk- en domeinonderzoek aangeboden, zodat je vooraf weet of je merk of domein beschermd kan worden en wat daarvan de kosten zijn. DomainMasters® biedt, naast kwaliteit en snelheid, ook de laagste prijs voor de aangeboden diensten. Meer dan 280 domeinextensies, waaronder het nieuwe .xxx domein, maar ook .nl, .be, .eu, .fr en .pro worden direct voor je geregistreerd. Geen kleine lettertjes, geen verborgen kosten, maar wel vriendelijke service via telefoon, email en directe online chat. DomainMasters® heeft vestigingen in Nederland en België en is de enige provider die specialist is in merkregistratie én domeinregistratie. Kortom: one-stop-shopping voor de online bescherming van jouw zaak.

www.domainmasters.nl

Bnamed

Heb je een eigen website? Dan is het registreren van een goede domeinnaam essentieel. Heb jij klanten in het buitenland? Houd er dan rekening mee dat een .nl en zelfs een .com-naam daar niet zo gangbaar zijn. Een Fransman verwacht een .fr-naam, een Spanjaard een .es-naam en iemand uit Botswana een .co.bw-naam. Speel dus handig in op deze verwachting en registreer je exotische domeinnaam. bNamed.net biedt niet enkel domeinnamen onder elke denkbare extensie aan maar ze adviseren u ook welke extensie het beste aan uw behoeften voldoet.

www.bNamed.net

De Heeg

Sam Trieu

DeHeeg'Als hostingprovider dragen wij de verantwoordelijkheid om websites van onze klanten te allen tijde online te houden. Hierbij speelt de inhoud van een website geen rol, iedere klant wordt gelijk behandeld. De servers waar de websites op draaien moeten stabiel en krachtig zijn, het is belangrijk dat software zoals een virusscanner, spamfilter en dergelijke up-to-date zijn. Ons aanbod moet voorzien in alle actuele domeinextensies, scherpe prijzen en een hoge snelheid. Dat vinden wij belangrijk om een goede provider te zijn. De huidige markt is afhankelijk van specifieke en uitgebreide wensen van gebruikers, hierdoor zijn er niet veel providers in Nederland die niet aan de eerder genoemde criteria voldoen.

Wij zijn van mening dat onze verantwoordelijkheid niet stopt bij onze klanten, de verantwoording naar het milieu en de toekomst mag niet worden vergeten. Het is niet voldoende dat men betaalt voor CO2-compensatie om daarmee een goed imago te wekken. Er wordt onder veel media aandacht bomen geplant om het eigen geweten gerust te stellen.

Wij zijn een webhostingprovider en wij gebruiken grote hoeveelheden elektriciteit voor de servers, noodzakelijke randapparatuur en voor de koeling hiervan. Helaas kunnen wij niet zonder. Maar juist op dit gebied is er veel ruimte voor innovatie, zoals duurzaam investeren, zorgvuldig zakenrelaties kiezen, noodzakelijke veranderingen doorvoeren en openstaan voor nieuwe ideeën.

Twee jaar geleden is De Heeg begonnen met het omzetten van een nieuwe, 'groene' filosofie en daarmee hebben wij verbluffende resultaten behaald. Door het gebruik van energiezuinige clustersystemen met green-label componenten, verbruiken wij minder stroom én koeling. Deze verandering bespaart bijvoorbeeld bijna 40 procent aan energie. Een langdurende samenwerkingsverband aangaan met een datacenter dat aan een aantal criteria moet voldoen met betrekking tot energieverbruik staat hoog in het vaandel. Er moet gepresteerd worden waarbij de belasting op het milieu minimaal is. Het datacenter waar de Heeg sinds 2001 gebruik van maakt, heeft o.a. het ISO 1400-certificaat behaald. Dit is de norm voor milieumanagement het is een internationaal erkend certificaat voor organisaties die over uitstekend milieumanagement beschikken. Het datacenter is lid van The Green Grid, een wereldwijd consortium met een adviserende rol op het gebied van energierendement van datacenters en verbetering in zakelijke digitale ecosystemen.

Na de wijzigingen in het datacenter werd het kantoor aangepakt, de correspondentie verloopt nu voor 95% per e-mail, hierdoor zetten wij een grote stap in de richting van een "papierloos" kantoor. Met ons nieuwe Members-Service-Center en het nieuwe aanvraagsysteem zal ook het papierverbruik van de klant verminderen. Zelfs de auto’s, die nodig zijn om in noodgevallen naar het datacenter te kunnen gaan, zijn voorzien van een energiezuinig label. Zo zijn wij constant bezig met het bevorderen van onze bijdrage aan het milieu, omdat wij ons bewust zijn van onze verantwoordelijkheid hierin.'

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie