Idee in advertentiefilmpje nagenoeg hetzelfde

IBM voorspelde futuristische supermarkt van Amazon

Redactie WINMAG Pro
Amazon opent volgend jaar de deuren van een futuristische supermarkt. Wie een goed geheugen heeft, zal de supermarkt misschien al eerder hebben gezien.

The Future Market

IBM voorspelde al namelijk iets soortgelijks in een advertentiefilmpje, die de naam ‘The Future Market’ draagt. De opstelling is nagenoeg hetzelfde: een supermarkt zonder kassa’s, cassières en rijen. IBM schetst een beeld hoe supermarkten kunnen transformeren met behulp van identificatie met radiogolven. In de video pakt een man een product van de plank, stopt het in zijn jas en loopt de deur uit – ogenschijnlijk zonder te betalen. Je denkt dat het om een typische winkeldief gaat, maar hij blijkt wél te hebben betaald. De winkel identificeerde wat hij uit de schappen trok en printte nog een bonnetje voor hem ook.

Automatisch afrekenen

Het futuristische Amazon Go doet sterk aan de advertentie denken. Ook deze winkel weet automatisch welk product de klant pakt en voegt dat vervolgens toe aan een digitaal winkelmandje. Zodra de klant de winkel verlaat, weet Amazon dat ook. Het bedrag wordt automatisch vervolgens van de creditcard afgeschreven.

IBM schildert de futuristische supermarkt een stuk griezeliger af dan de advertentie van Amazon, waar een vrolijke vrouw maar niet kan beslissen of ze een cupcake wilt of niet. Het idee is desondanks bijna helemaal hetzelfde. Alleen het papieren bonnetje ontbreekt nog. 

De eerste supermarkt van Amazone opent volgend jaar in Seattle. Bekijk het filmpje van IBM hieronder.

 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie