IDC MarketScape 2023-onderzoek: Ricoh gepositioneerd als wereldleider in printtransformatie

Redactie WINMAG Pro

IDC MarketScape benoemt in het rapport: “Veel concurrenten richtten zich pas na de coronapandemie op transformatie. Ricoh greep daarentegen deze kans al vroeg aan. De afgelopen tien jaar is Ricoh geëvalueerd. Van een documentgerichte organisatie, gefocust op kantoorapparatuur, documentbeheer en aanverwante diensten, naar een datagerichte organisatie.”

Digital services


In het rapport staat dat de activiteiten van Ricoh op het gebied van digital services “een steeds groter percentage wordt van de totale omzet”. Het rapport noemt ook een aantal van deze digital services, waaronder:

·         IT-, cloud- en werkplekdiensten

·         Digitale inhoud, workflow en intelligente registratie

·         Transformatie- en informatiebeheer

 

Toewijding voor de printmarkt


Tegelijkertijd vermeldt het rapport de toewijding van Ricoh aan de eigen print- en hardware-activiteiten: “Hoewel Ricoh de transitie naar digital services benadrukt, blijft de organisatie investeren in de kernactiviteiten. De overname van de scanorganisatie PFU en de productie-joint venture met Toshiba Tec geven de toewijding van Ricoh aan voor de printmarkt.”

  
“Gedijen in het digitale tijdperk”


“Ricoh heeft een bewezen track record in innovatie en zet zich in om te anticiperen op marktveranderingen. Ricoh toont hiermee kracht op verschillende gebieden van ons onderzoek, waardoor Ricoh bewijst zich aan te passen en te gedijen in het digitale tijdperk,” aldus Keith Kmetz, Program Vice President, Imaging, Printing & Document Solutions Research, IDC.

“Terwijl Ricoh de grenzen van print blijft herdefiniëren en het digitale landschap omarmt, blijft de organisatie een baken van innovatie en uitmuntendheid. Dit toont aan hoe een strategische mentaliteit, technologische bekwaamheid en klantgerichtheid kunnen leiden tot transformatief succes.”

 

Toename van de klantperceptie


In een tijd van transformatieve verschuivingen geeft Ricoh de eigen identiteit en marktbenadering opnieuw vorm. Met een uitgebreid portfolio van digital services die zijn gericht op het vormgeven van de toekomstige werkplek. Het rapport geeft aan: “Het afgelopen jaar realiseerde Ricoh een opmerkelijke toename van de klantperceptie in de bedrijfsidentiteit. Klanten zien Ricoh nu als leider op het gebied van digitale diensten en als essentiële partner voor de bedrijfsvoering. Ook sluiten de producten en diensten van Ricoh aan bij de behoeften van de klant. Bovendien liggen de klanttevredenheidscijfers van Ricoh-teamleden consistent boven de beoogde doelstellingen.”

 

Positieve feedback van klanten


Het rapport zegt het volgende over de feedback van Ricoh-klanten: “De klanten die we spraken, waren positief over het ruimtegebruik op kantoor (Ricoh Spaces) en het bedrijfsprocesbeheer en bijbehorende diensten. Op het gebied van Ricoh Spaces waren klanten vooral positief over het bieden van een veilige werkomgeving. Klanten noemden ook analysetools waarmee ze inzicht krijgen in het gebruik en toekomstige veranderingen in gang zetten (zoals minder ruimte gebruiken, kosten verlagen, enzovoorts).

De klanten gaven aan dat ze vaak aanzienlijke kosten bespaarden (tot 30%) en aanzienlijke winsten boekten in efficiëntie en productiviteit bij bedrijfsprocessen. Het hielp ook bij het vaststellen van best practices in verschillende processen.”

    
Andere IDC MarketScapes-onderzoeken


IDC MarketScapes noemt Ricoh vaker als wereldleider in recente onderzoeken, zoals hogesnelheid inkjetoplossingen1, Cloud MPS2, Print for the Distributed Workspace3 en beveiligingsoplossingen en -diensten4.

 
Toewijding voor titel als wereldleider


"Onze wortels liggen in het verbinden van mensen met informatie,” zegt Huib Kolen, Manager Product Marketing & Programs bij Ricoh Nederland. “Ricoh is altijd toegewijd aan kansen signaleren, innovatie stimuleren en aanpassingen realiseren aan de veranderende zakelijke omgeving.

Onze positie als wereldleider in de IDC MarketScape: Worldwide Print Transformation 2023 Vendor Assessment is, volgens ons, het resultaat van langlopende acties. Deze ondernemen we nu enkele jaren als reactie op veranderingen in de sector. Deze veranderingen geven ons de tools om Ricoh proactief te positioneren als een dynamische digital services provider en integrator.

 

Leading Change at Work


Huib Kolen vervolgt: “Wij geloven in het omarmen van verandering én willen hierin de leiding nemen: Leading Change at Work. We blijven een combinatie van geavanceerde technologieën en diensten aanbieden en geoptimaliseerde waarde leveren. Zo laten we de werkplek van onze klanten écht voor hen werken.”

 

Ga voor meer informatie naar https://www.ricoh-europe.com/insights/reports-whitepapers/idc-marketscape-print-transformation/.

 

1. “IDC MarketScape: Worldwide High-Speed Inkjet Press 2023 Vendor Assessment,” doc #US50450723, April 2023, https://www.ricoh-europe.com/news-events/news/ricoh-named-a-leader-in-idc-marketscape-assessment-of-worldwide-high-speed-inkjet-press-vendors/
 2. “IDC MarketScape: Worldwide Cloud MPS Hardcopy 2022 Vendor Assessment,” doc #US47337721, Jan 2022, https://www.ricoh-europe.com/news-events/news/idc-marketscape-names-ricoh-a-leader-in-worldwide-cloud-mps-hardcopy-vendor-assessment/
 3. “IDC MarketScape: Worldwide Print in the Distributed Workforce 2022 Vendor Assessment,” doc #US48596221, Jan 2022, https://www.ricoh-europe.com/news-events/news/idc-marketscape-names-ricoh-a-leader-in-worldwide-print-in-the-distributed-workforce/
 4. “IDC MarketScape: Worldwide for Security Solutions and Services Hardcopy 2022-2023 Vendor Assessment,” doc #US48851622, Jan 2023, https://www.ricoh-europe.com/insights/reports-whitepapers/idc-names-ricoh-a-global-leader-in-security-solutions-and-services/ 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie