Internet-oplichters steeds creatiever bij phishing

Ruben den Boer
Eventjes leek het goed te gaan; het aantal gevallen van phishing daalde jaar na jaar, maar nu lijk er een einde aan de pret. Priv├ęgegevens zoals gebruikersnamen, wachtwoorden en bankrekening-informatie worden weer steeds vaker onderschept. En dat is niet alles: internet-oplichters worden namelijk ook steeds creatiever.

Een paar jaar geleden kon je niet om de televisiespotjes die waarschuwden voor phishing heen. En het werkte, het aantal gevallen van phishing ging achteruit. De afgelopen jaren hebben criminelen zich echter steeds meer trucjes aangeleerd om aan mensen hun persoonlijke gegeven te komen, waardoor het aantal gevallen van phishing weer toeneemt.

Tegenover NOS laten ING, ABN Amro, Rabobank, SNS en de politie weten steeds meer meldingen van phishing te krijgen. Alhoewel de exacte aantallen lastig te meten zijn - mensen doen niet altijd aangifte, phishing wordt in verschillende categorie├źn geregistreerd - merken de banken en de politie wel een duidelijk groei.

Creative phishing

Het feit dat internet-oplichters steeds creatiever worden als het gaat om phishing is dus een van de redenen dat het aantal gevallen toeneemt, maar hoe worden ze dan creatiever? Ten eerste doen ze zich lang niet altijd meer voor als banken. Met de komst van betaal-apps zoals Tikkie hebben oplichters er een scala aan mogelijkheden bijgekregen om aan andermans bankgegevens te komen.

Daarnaast spelen de oplichters ook af en toe in op de actualiteit. "Bij een recente storing van Vodafone zagen we dat phishers mails verspreidden waarmee je zogenaamd een vergoeding kon aanvragen", zegt beveiligingsonderzoeker Remco Verhoef van DutchSec tegenover NOS.

Let dus op welke mailtjes je opent. We gaan er vanuit dat iedereen wel weet dat je nooit zomaar je bankgegevens achter moet laten, maar met de nieuwe wapens die oplichters tot hun beschikking hebben moet je extra goed opletten als je geen slachtoffer van phishing wilt worden. Mocht je vergeten zijn wat phishing is, de consumentenbond legt het nog eens haarfijn uit:

afbeelding van Ruben den Boer

Ruben den Boer | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Ruben