Interview: in gesprek met Rob Idink over een jaar HP Inc.

HP
Redactie WINMAG Pro
Een jaar HP Inc., dat is best bijzonder, en niet alleen omdat de opsplitsing van Hewlett-Packard in twee bedrijven, HP Inc. en Hewlett-Packard Enterprise, op zichzelf al best rigoureus is. Want HP Inc. had het na de splitsing rustig aan kunnen doen, maar in plaats daarvan hebben ze doelen nagestreefd en deze ook gehaald.

Tijd dus voor HP Inc. om het dit jaar wat rustiger aan te doen? Niets van dat, zo blijkt als we aan tafel zitten met Rob Idink, Managing Director bij HP Inc. De energieke leidinggevende trekt de kar bij HP Inc, maar doet dat niet alleen. Binnen het personeel weet iedereen zichzelf gehoord in de organisatie en draagt men allemaal daarom met plezier bij aan de doelen die HP zich heeft gesteld.

Nieuwe markten

'Die doelen hebben we in het eerste jaar sinds de splitsing zeker gehaald', vertelt Rob. 'We begonnen de reis met een frisse blik, met de focus en de energie van een startup om zowel op technologisch vlak te innoveren en om nog dichter bij onze partners en klanten te komen staan. Als je kijkt naar compute en printing hebben we heel veel innovatie laten zien. Neem het premiumstuk, waarmee we een hele grote entree hebben gemaakt in het premiumsegment aan computing. Het was een domein waar we voorheen relatief weinig aanwezig waren in de markt, maar nu door het adresseren van high end-producten zoals de Spectre-generatie in een keer enorme stappen hebben gemaakt.'

Niet enkel op het vlak van premiumproducten, ook binnen geheel nieuwe markten voor HP Inc. maakt het bedrijf grote slagen. 'We zijn de gamingmarkt ingestapt met het Omen-platform. De gamingindustrie is een wereld an sich, om daar in te kunnen stappen vereist een totaal andere blik en aanpak. Dat is geen drempel voor ons, maar juist een kans. Het is uiteindelijk hartstikke leuk om te doen. Niet alleen voor de markt, ook intern binnen onze organisatie zelf. Tijdens een kwartaalmeeting hebben we hier een hele gamingshow gemaakt waar we konden gamen, waar iedereen uitleg kreeg over hoe het allemaal werkte', vertelt Rob lachend.

Het tekent de optimistische en jonge bedrijfscultuur binnen HP Inc.. Die 'energie van een startup' komt dan ook niet uit de lucht vallen, het is voelbaar binnen het gehele bedrijf. Rob: 'Voor de consumentenmarkt draait alles om beleving en design, iets wat we juist goed aanvoelen omdat we dit intern precies zo aanpakken. We gaan ook de dialoog aan met influencers en bloggers, wat ons goed afgaat. Niet zo vreemd dus dat we binnen dit computing-segment groei hebben laten zien.'

Innovatie, design en de praktijk

Die drang om vooruit te kijken en nieuwe belevingen te creëren om te voldoen aan een behoefte sijpelt ook door in de zakelijke producten die HP op de markt brengt, zegt Rob. 'We kunnen wel innoveren op technologisch vlak, maar dit moet ook nut hebben voor de gebruiker. Dus maken we een vertaalslag naar onze klanten toe, om te kijken hoe we onze producten praktisch inzetbaar kunnen maken. Zo hebben we het tweede kwartaal een klant uit de medische wereld uitgenodigd om te komen vertellen hoe hun ervaringen zijn met HP Sprout. Hoe gebruiken ze dit platform, wat doen ze er zoal mee? Het is niet alleen leuk om de klant te laten vertellen hoe het werken met een product van HP beleefd wordt, het inspireert ook de medewerkers van HP weer. Op dit vlak hebben we ook veel werk verzet.'

Meer dan producten alleen

Rob maakt direct duidelijk dat HP verder kijkt dan het product alleen. Volgens hem ziet HP zijn producten niet alleen als technische innovaties, maar ook als goed werkend onderdeel van een groter narratief. 'We gaan ook in gesprek met bedrijven zodat ze precies weten waar we staan. Dus hoe HP aankijkt tegen de 'Workplace of the Future' bijvoorbeeld. Daarin spelen we, als trusted provider, een steeds belangrijkere rol. Ook op het vlak van immersive computing, met een hoofdrol weggelegd voor HP Sprout, maken we flinke stappen. Om op die gemaakte beloftes terug te komen: in het scala van core, growth en future zijn we met name op het gebied van innovatie en beleving zeker onze beloftes naar de markt toe nagekomen en de markt pikt dat op en reageert er zeer positief op.'

Rob Idink

Printing

Minstens zo belangrijk als nieuwe technologische innovaties, zijn de slagen die HP laatste jaar heeft gemaakt binnen printing. En dan hebben we het niet over de A4-printer op je desktop, maar de zeer brede markt voor alles wat met printing te maken heeft. Van verpakkingen tot labels op drankflessen en zelfs gehele muurbrede prints, HP heeft een uitgebreid printingportfolio om te voldoen aan de wensen in de markt. Denk aan PageWide-technologie maar ook 3D-printing. Rob: 'Ik was laatst in Boston waar we zestien nieuwe platforms hebben geïntroduceerd. We deden er de aankondiging van de geplande acquisitie van de printingdivisie van Samsung van 1,5 miljard dollar. Hiermee hebben we ongeveer 6500 patenten toegevoegd aan ons IP-portfolio. Een behoorlijke commitment van ons aan de markt dus.'

Niet voor niets, want HP is van plan ook binnen deze markt te groeien. 'In de A4-markt zijn we al volop aanwezig met een aandeel van meer dan 40 procent. In de A3-markt hebben we minder dan 5 procent, simpelweg omdat ons portfolio niet toereikend genoeg was. Nu we diverse aankondigingen hebben gedaan over toevoegingen aan ons A3-portfolio in combinatie met de Samsung-acquisitie, is dat een enorme kans voor ons om daar in te groeien. En dan bedoel ik niet alleen hardware, maar echt oplossingen in combinatie met services.'

Het geloof in 3D-printing

Hoewel er organisaties zijn die weglopen met buzzwords en kortetermijnsucces hopen te boeken met het inhaken op nieuwe technologieën, doet HP daar niet aan mee. Ze hadden immers ongetwijfeld al lang en breed een 3D-printer op de markt kunnen brengen, maar dat is niet het plan. HP verwacht dat in 2017 3D-printing echt van de grond gaat komen. Sterker nog, dat weet men wel zeker. Om dat te onderstrepen wordt ons toevertrouwd dat de eerste 3D-printers al uitgestuurd zijn naar klanten.

'Nederland is één van de eerste landen ter wereld die met onze 3D-printingtechnologie live gaat', vertelt Rob. 'We hebben al grote klanten mogen ontvangen, goede feedback gehad en we zijn er zeker van dat dit de markt op z'n kop gaat zetten. Natuurlijk, 3D is niet nieuw, het bestaat zowel in de consumenten- als de zakelijke markt. HP concentreert zich binnen B2B met name in prototyping, de medische industrie en de maakindustrie. Er is in de maakindustrie, die hier in Nederland zeer groot is, al lang zeer veel interesse naar 3D-printing. Toch is er de afgelopen vijftien a twintig jaar geen grote technologiedoorbraak geweest, ook 3D-printing niet. Maar juist door de propositie op kwaliteit in combinatie met het meegeven van unieke eigenschappen binnen het driedimensionale object (door middel van voxels, red.) zien we een enorme opening. Tel daarbij op een prijsniveau dat zo'n factor tien lager ligt dan nu en je begrijpt dat deze technologie iets teweeg gaat brengen.'

Uniek in de markt

Op de vraag op HP wellicht al de technologie in huis heeft om gemakkelijk mee te kunnen bewegen met waar de markt nu naartoe gaat, knikt Rob instemmend. 'Zeker. We hebben al ontzettend veel IP in 2D-printing wat we naar 3D kunnen vertalen. Bovendien zijn we als organisatie meer gefocust dan ooit. Veel bedrijven in vergelijkbare industrieën maken nu de verandering door noodzakelijk om te overleven, een verandering die wij niet meer door hoeven te maken. Dat maakt ons een uniek bedrijf in een snel voortbewegende markt.'


3D-printing revolutie

HP zet hoog in op haar 3D-printingtechnologie. Deze maakt gebruik van de door HP ontwikkelde Jet Fusion-technologie, een manier om 3D-objecten te printen bestaande uit voxels. Voxels zijn een waarde op een regelmatig raster in een driedimensionale ruimte; denk aan een pixel met volume. Elke voxel bevat volume-informatie om een product met de gewenste eigenschappen te creëren. Dit geeft de gebruiker de gewenste flexibiliteit om unieke objecten te printen met specifieke eigenschappen die nodig zijn om bijvoorbeeld protoypes te maken of objecten voor medische toepassingen.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie