ISDN stopt: oplossing zonder mega-investering?

Redactie WINMAG Pro
Vanaf 1 september dit jaar valt definitief het doek voor de ISDN-verbinding. Een afkorting die staat voor Integrated Service Digital Network. Toen het netwerk in de jaren ‘90 werd uitgerold, was het State of the Art. Mede omdat het internetten en bellen combineerde op één lijn en omdat je er meerdere toestellen op aan kon sluiten. Nu is het technisch gezien achterhaald en niet meer concurrerend voor provider KPN. Veel bedrijven blijven achter met hoge afschrijvingen op hun apparatuur. De vraag is hoe ze nu verder moeten.

Waarom ISDN stopt

Een netwerk wordt niet zomaar opgerold. Sterker nog, ISDN wordt stopgezet omdat er inmiddels een optie is die zowel goedkoper is als technisch meer opties biedt. Dat is VoIP, wat staat voor w over Internet Protocol. Simpel gezegd is het telefonie die volledig via het internet verloopt. Je hebt hiervoor geen ISDN-lijn nodig, maar enkel een ‘gewone’ DSL-verbinding of natuurlijk een glasvezelkabel.

Het grote voordeel hiervan is duidelijk. Aangezien alle bedrijven in Nederland al over een internetverbinding beschikken, is het feitelijk onnodig om er nog een tweede naast te houden. Het onderhouden van de ISDN-lijnen kost KPN teveel geld, terwijl het toch al duidelijk was dat in de nabije toekomst vrijwel alle bedrijven over zouden stappen op VoIP.

Onverwachte afschrijvingen

Toch zullen veel bedrijven nu wel met een kater achterblijven. Een ISDN-installatie is namelijk niet goedkoop en is een investering die je meestal afschrijft over een periode van vijf tot tien jaar. Ondernemingen die enkele jaren geleden nog hun ISDN-apparatuur vernieuwd hebben, zullen dus met een fikse afschrijving te maken krijgen op hun apparatuur. Bovendien zullen ze ook een nieuwe VoIP-installatie moeten aanschaffen. En hoewel het gebruik een stuk goedkoper én beter is, is de initiële aanschafprijs al snel enkele duizenden euro’s.

Gateway

Wat veel bedrijven niet weten, is dat er een tussenoplossing beschikbaar is, waarmee je jouw ISDN-installatie ook de komende jaren nog kunt gebruiken. Totdat je budget hebt vrijgemaakt voor een overstap naar VoIP als het jou wel uitkomt. Die oplossing is een zogenaamde Gateway. Het is een apparaat die een VoIP-signaal kan omzetten naar een ISDN-installatie. Simpel gezegd kun je hiermee je oude apparatuur blijven gebruiken, maar dan via de normale internetverbinding.

Relatief goedkoop

Een bijkomend voordeel is dat Gateways in verhouding tot een VoIP installatie behoorlijk goedkoop zijn. Bij een eenvoudig model met vier lijnen is dat ongeveer € 400,-. Naar mate je een groter telefoonnetwerk hebt, wordt dat uiteraard duurder. Maar hetzelfde geldt voor het vervangen.

LEES OOK: Speakup‘s ambitieuze koers

VoIP-telefonie

Met VoIP koop je geen telefooncentrale voor aan de muur, maar ‘host’ je je telefonie bij een provider. Wel heb je er speciale toestellen voor nodig. De voordelen van VoIP zijn uitzonderlijk. Zo kun je werken waar je maar wilt: thuis of op kantoor of vanuit de auto, inloggen kan op elk bedrijfstoestel. Daardoor ben je met VoIP mobieler dan je ooit was. Met VoIP-telefonie kun je bovendien maandelijks op- en afschalen. Hierdoor betaal je altijd voor het daadwerkelijke aantal medewerkers. Tot slot kun je met VoIP de telefooncentrale vanuit de browser beheren. Je logt gewoon in via internet en wijzigt het belplan met een paar klikken op de knop.

Je kunt met VoIP gewoon je huidige nummer(s) meenemen, maar je kunt uiteraard ook kiezen voor een nieuw nummer. Je kunt kiezen uit regionale of uit 088- en 085-nummers. Je kunt daarnaast een keuze maken voor een enkel nummer of voor een nummerblok. Een nummerblok is noodzakelijk als je meerdere medewerkers hebt. Eén van de mooiste dingen van de VoIP telefooncentrale software zijn alle functionaliteiten. Van keuzemenu’s tot belgroepen en geavanceerde doorschakelingen; alles is mogelijk.

VoIP converteert het analoge signaal naar digitale pakketten die daarna via het internet worden verstuurd en dan aan het ontvangende einde weer worden omgezet. Je kunt via een normale telefoon met een analoge telefoonadapter-verbinding met een VoIP-netwerk maken, waarbij de telefoon (meestal via een router) op een breedbandverbinding wordt aangesloten. Er zijn ook IP-telefoons die direct op een router kunnen worden aangesloten. VoIP-gebruikers moeten er wel rekening mee houden dat hun internetverbinding werkt. Is die down, dan werkt ook VoIP niet meer.

Nadelen

Uiteraard zijn er ook nadelen. Op het moment dat ISDN stopt, gaat alle apparatuur uit de handel. Gaat er dus iets stuk over een paar jaar, dan kan het lastig worden om nog een vervangende telefoon of switch te vinden. Om een houtje-touwtje-netwerk te voorkomen is het dus zeker belangrijk om eerst te overwegen of een Gateway wel echt de beste oplossing is. Want uiteindelijk is een volledige VoIP-centrale in ieder geval voor de komende jaren het enige serieuze alternatief.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie