ISDN stopt, zo blijf je telefonisch bereikbaar

Geert van der Klugt
Kun jij je nog herinneren dat je ‘per tik’ betaalde om een paar uurtjes te surfen op het wereldwijde web? Dit systeem is zwaar verouderd, dus laten we die tijd vooral achter ons laten. Nu is het zaak dat iedereen tijdig overstapt naar een digitaal telefonie-alternatief. Deze belangrijke boodschap lijkt alleen nog niet tot iedereen te zijn doorgedrongen.

Om die reden zette Tele2 Zakelijk de good old postduif in om ISDN-gebruikers in het hele land aan te sporen direct over te stappen op ‘Het Nieuwe Bellen’. Postduiven vlogen op 25 maart uit om 50.000 bedrijven die nog niets hebben geregeld te informeren dat ze nog maar vijf maanden de tijd hebben. Bedrijven die niet tijdig overstappen zijn straks alleen nog maar bereikbaar via ouderwetse communicatiemiddelen – communicatiemiddelen als de postduif.  

ISDN stopt: actie is geboden 

‘Over vijf maanden laten we het ISDN-tijdperk voorgoed achter ons maar we signaleren dat dit nog niet tot alle bedrijven in Nederland is doorgedrongen’, vertelt Leon Toet, directeur zakelijke markt van Tele2. ‘Een deel van de organisaties ondernam reeds actie door een digitaal alternatief te regelen, maar een waarschuwing is op zijn plek. Naar eigen zeggen stopt KPN op 1 september met de dienstverlening van het ISDN-netwerk. De deadline nadert, dus zouden de 50.000 bedrijven die nog steeds gebruikmaken van ISDN hier een prioriteit van moeten maken om problemen te voorkomen. Doen ze dat niet, zijn ze vanaf september niet meer bereikbaar. En is de enige manier om ze te bereiken via een postduif’, grapt Toet.  

Weten is nog geen doen 

Er is geen ontkomen aan: een overstap benodigt inzet. Om de 50.000 bedrijven die nog steeds gebruikmaken van ISDN op weg te helpen, brengt Tele2 Zakelijk een checklist uit die helpt bij het overstappen naar een digitaal alternatief. Deze bestaat onder meer uit het inventariseren van de huidige lijnen (telefonie, fax, alarmlijn, pinnen en noodlijn in de lift) en koppelt daar acties aan. De checklist vind je op www.nieuwebellen.nl. ISDN1- en ISDN2-abonnementen worden stopgezet. Of je gebruikmaakt van één van deze abonnementen, zie je op een recente factuur. Achterhaal je het telefoonnummer, e-mailadres of postadres van de huidige aanbieder, dan kost het een enkel contactmoment om het abonnement op te zeggen. Punt van aandacht: kies je voor Het Nieuwe Bellen en heb je een servicecontract bij een telefooncentrale, zeg dit contract dan ook op, aangezien de centrale niet langer nodig zal zijn.

Omdat Het Nieuwe Bellen via het internet werkt, dien je te zorgen dat er voldoende bandbreedte beschikbaar is. Gelukkig vraagt telefonie niet veel: 2 Mb/s upload en –download voldoet voor een zorgeloze ervaring. Inventariseer voor de zekerheid welke andere applicaties bandbreedte gebruiken, om een tekort te voorkomen. Maak je gebruik van een alarm- of PIN-oplossing via ISDN, dan is het mogelijk om het digitale signaal dat gebruikt zal worden via Het Nieuwe Bellen om te zetten naar een analoog signaal. Euvel is wel dat verzekeringsmaatschappijen dit veelal niet accepteren, omdat doormeldingen vanuit het systeem naar de centrale over een beveiligde, gecertificeerde verbinding verzonden dienen te worden. Daarmee is het faciliteren van een aparte verbinding aan te raden. De kans dat doormeldingen ook via het internet geaccepteerd worden, is groter bij recentelijk aangeschafte alarmcentrales. 

Keuzes 

Omdat er meerdere overstapmogelijkheden zijn, is het van belang in kaart te brengen wát jouw bedrijf nodig heeft qua telefonie. Zo kan je zowel vast als mobiel behouden, vast en mobiel combineren, of vast volledig door mobiel vervangen. Welke optie het beste bij jouw bedrijf aansluit, hangt af van legio aan factoren. Is er bijvoorbeeld een receptioniste in dienst, dan is het optimaal om een vast toestel te behouden. Daarentegen kan het zijn dat een merendeel van medewerkers een rol vervult waarbij mobiele bereikbaarheid juist essentieel is, bijvoorbeeld bij klanten op locatie. Een volledig overzicht van mogelijkheden, voordelen en pakketten vind je op www.tele2.nl/isdn2stopt.

Waarom?

Dát de overstap onvermijdelijk is – duidelijk. Maar waarom is het bedrijfsleven hiertoe genoodzaakt? Alle providers delen eenzelfde mening: ISDN verliest met de maand zijn bestaansrecht als communicatiemiddel. Connectiviteit is het toverwoord van de 21e eeuw, analoge signalen passen niet in deze toekomstvisie. Niet gek, want op bijna elk vlak overtreft internetbellen het alternatief. Zo wordt het mogelijk onbeperkt te bellen naar binnen- en buitenland voor een vast bedrag per maand. Interne belkosten worden met een oplossing als Het Nieuwe Bellen tot 45 procent in prijs verlaagd, vergeleken met de belkosten die we bij ISDN gewend zijn.

Nummers kunnen tot een extensie aan toe ingekort worden, waardoor collega’s elkaar binnen een bedrijf op verkorte nummers kunnen bereiken. Zaken als het blokkeren van 0900-nummers, eerder uitsluitend te regelen via een provider, zijn met het nieuwe aanbod grotendeels vanuit dashboards en portalen te regelen. Al met al is VoIP goedkoper en staat zijn technologische werking méér controle en flexibiliteit toe.baaz business radio

Jürgen Welbergen, Sr. Business Consultant bij Tele2, spraken wij uitgebreid in een recente uitzending van Baaz Business Radio.

Het volledige gesprek, waarin Jürgen verder vertelt over het belang van de aankomende stop, luister je hier.

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert