ISDN verdwijnt, hoe los je dat op zonder een mega-investering?

Joël van Vugt
Vanaf 1 september dit jaar valt definitief het doek voor de ISDN-verbinding. De afkorting ISDN staat voor Integrated Service Digital Network. Veel bedrijven blijven nu achter met hoge afschrijvingen op hun apparatuur en de vraag is hoe ze nu verder moeten.

Waarom ISDN stopt

Een netwerk wordt niet zomaar opgerold. Sterker nog, ISDN wordt stopgezet omdat er inmiddels een optie is die zowel goedkoper is als technisch meer opties biedt. Dat is VoIP, wat staat voor Voice over Internet Protocol. Simpel gezegd is het telefonie dat volledig via het internet verloopt. Je hebt hiervoor geen ISDN-lijn nodig, maar enkel een ‘gewone’ DSL-verbinding of natuurlijk een glasvezelkabel.

Het grote voordeel hiervan is duidelijk. Aangezien alle bedrijven in Nederland al over een internetverbinding beschikken, is het feitelijk onnodig om er nog een tweede naast te houden. Het onderhouden van de ISDN-lijnen kost KPN teveel geldt, terwijl het toch al duidelijk was dat in de nabije toekomst vrijwel alle bedrijven over zouden stappen op VoIP.

Onverwachte afschrijvingen

Toch zullen veel bedrijven nu wel met een kater achterblijven. Een ISDN-installatie is namelijk niet goedkoop en is een investering die je meestal afschrijft over een periode van vijf tot tien jaar. Ondernemingen die enkele jaren geleden nog hun ISDN-apparatuur vernieuwd hebben, zullen dus met een fikse afschrijving te maken krijgen op hun apparatuur. Bovendien zullen ze ook een nieuwe VoIP-installatie moeten aanschaffen. En hoewel het gebruik een stuk goedkoper én beter is, is de initiële aanschafprijs al snel enkele duizenden euro`s.

Gateway

Wat veel bedrijven niet weten, is dat er echter een tussenoplossing beschikbaar is, waarmee je jouw ISDN-installatie ook de komende jaren nog kunt gebruiken. Totdat je budget hebt vrijgemaakt voor een overstap naar VoIP als het jou wel uitkomt. Die oplossing is een zogenaamde Gateway. Het is een apparaat die een VoIP-signaal kan omzetten naar een ISDN-installatie. Simpel gezegd kun je hiermee je oude apparatuur blijven gebruiken, maar dan via de normale internetverbinding.

LEES OOK: Zo verkoop je unified communications

Relatief goedkoop

Een bijkomend voordeel is dat Gateways in verhouding tot een VoIP-installatie behoorlijk goedkoop zijn. Bij een eenvoudig model met vier lijnen is dat ongeveer € 400,-. Naar mate je een groter telefoonnetwerk hebt, wordt dat uiteraard duurder. Maar hetzelfde geldt voor het vervangen.

Nadelen

Uiteraard zijn er ook nadelen. Op het moment dat ISDN stopt, gaat alle apparatuur uit de handel. Gaat er dus iets stuk over een paar jaar, dan kan het lastig worden om nog een vervangende telefoon of switch te vinden. Om een houwtje-touwtje netwerk te voorkomen is het dus zeker belangrijk om eerst te overwegen of een Gateway wel echt de beste oplossing is. Want uiteindelijk is een volledige VoIP-centrale in ieder geval voor de komende jaren het enige serieuze alternatief.