IT-dienstverlening zonder specialisme: houd de ogen open, omarm algemeenheid

Geert van der Klugt
Informatietechnologie wint steeds meer terrein in de Nederlandse maatschappij. Weinig krantenkoppen zijn niet fundamenteel te relateren aan technologie. Het internet staat al een tijdje aan de basis van het dagelijkse leven. Digitalisering belooft de komende jaren radicale verandering teweeg te brengen – binnen het bedrijfsleven, evengoed daarbuiten.

De groei en invloed van technologie in de maatschappij creëert tal van kansen voor IT-professionals als dienstverleners. Kansen die uitsluitend te benutten zijn op het moment dat hier op tijd op ingespeeld wordt. Des te meer de vraag naar begrip en advies over technologische vraagstukken groeit, des te meer oplossers zich aandoen.

Om vandaag de dag als dienstverlener te slagen, dien je op de hoogte te blijven van opkomende vraagstukken, binnen en buiten jouw welbekende omgeving. Vraag naar technologische dienstverlening doet zich unaniem aan, maar om te kunnen concurreren, moet je er op tijd bij kunnen zijn.

Specialiseren?

Veelgehoord is het feit dat IT steeds specialistischer wordt. Voor startende en verkennende ondernemers leidt dat vaak tot de keuze om zelf ook te specialiseren. Deze keuze komt tot stand op basis van een begrijpelijke, maar foutieve conclusie. Specialistische problemen vragen dan wel om specialistische oplossers, maar specialistische oplossers laten in de praktijk kansen liggen. New business kan uit onverwachtse, algemenere, maatschappelijkere hoeken komen. Mogelijkheden voor algemene, allround IT-dienstverlening, zijn er wel degelijk. De uitdaging zit ‘m in het herkennen van mogelijkheden; het herkennen van behoeften. 

Specialisten hebben wellicht een betere oplossing voor een specifieke problemenset, maar jouw concurrentievoordeel schuilt in het behouden van een open blik. Door je juist niet vast te bijten op één discipline en de oogkleppen te weigeren, betreed je een ongerepte, kansrijke wereld.

Proactief

Neem een kijkje in de keuken van het (letterlijke) buurbedrijf. De kans is groot dat er bij hen IT-uitdagingen spelen die al lang de wereld uitgeholpen konden zijn, mits er algemenere, goedkopere oplossing voorhanden lag. Het bedrijfsleven weet vandaag de dag niet waarnaar zij vragen. Het gros van dienstverleners uit zich in technisch jargon: hetgeen dat opgelost wordt, ligt verborgen achter een taalbarrière. Aan jou de taak om niet te wachten op een nadrukkelijke vraag, maar actief op zoek te gaan naar behoeften.

De aanpak daarvan is niet uitgesloten tot een kop koffie bij het bedrijf aan de andere kant van de straat. Jouw opdracht is breed. Om je heen kijken kan evengoed door de meest recente editie van WINMAG Pro open te slaan of een Volkskrant abonnement af te nemen, aangezien maatschappelijk nieuws nou net hetgeen is dat de ogen van jouw concurrenten niet bereikt. Over de uitdagingen van worstelende overheidsinstanties en huishoudens lees je niet zo snel op LinkedIn of een dergelijk comfortabel kanaal. Blijf alert.

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert