1 april: wat een dag!

Het zijn wereldwijd barre tijden. Desondanks hebben veel bedrijven kans gezien om 1-aprilgrappen online te zetten. Vooral nieuwe ict-diensten en -producten met onwaarschijnlijke mogelijkheden domineren. Van flauw tot briljant, WINMAG Pro zet enkele leuke voor je op een rij.

Gekke bekken
De eerste grap die vanochtend op redactie binnenkwam was die van Opera, de Noorse webbrowser. Via een persbericht met de kop 'Face the future' kondigde het bedrijf besturing van de browser met je gezicht aan. Door een webcam geregistreerde bewegingen met het gezicht zou het programma omzetten naar commando's als 'bookmark' en 'herlaad'.

Google heeft een naam hoog te houden op het gebied van 1-aprilgrappen. De zoekgigant is een vaste klant op 1 april. In voorgaande jaren 'introduceerde' het Google onder andere Google MentalPlex (zoekmachine die je gedachten leest) en Google Paper (je e-mail op papier thuisbezorgd).

Dit jaar zijn de grappen gecentraliseerd rond de denkbeeldige techniek Cognitive Autoheuristic Distributed-Intelligence Entity (CADIE). Dat zou een kunstmatige intelligentie (in de vorm van een schattige panda) zijn waar in het geheim door een onderzoeksteam jaren aan is gewerkt.

Automatische mailbeantwoorder
Gmail kondigde een automatische mailbeantwoorder aan. De kunstmatige intelligentie van CADIE zou een ontvangen e-mail analyseren en op basis van die gegevens - zonder tussenkomst van een mens - een antwoord opstellen.

Ook Google Chrome werd door CADIE onder handen genomen en verrijkt met 3D-mogelijkheden. In een bericht op de speciale blog van Chrome zijn 3D brillen en een 'nieuwe' versie van de browser te downloaden.

Bij de nieuwe dienst Google Brain Search gingen ze nog een stap verder. Die applicatie zou met behulp van CADIE je hersenen indexeren en zoekbaar maken. Handig voor als je de naam van een bekende bent vergeten.

YouTube (ook van Google) stond op 1 april letterlijk op zijn kop. Of CADIE ook daarvoor verantwoordelijk was, is niet bekend.

Kodak
Met afstand de meest verbluffende grap kwam van Kodak. Het bedrijf, bekend van de camera's, kondigde de eyeCAMERA 4.1 aan. Natuurlijk zijn de cijfers 4 en 1 al stille hints dat hier iets niet helemaal in de haak is. Desondanks is het concept meer dan fascinerend. De camera schuif je letterlijk voor je oog. Wat je ziet zou dus letterlijk dat zijn wat je vastlegt.

Krant wordt Twitter-kanaal
De Engelse kwaliteitskrant The Guardian speelde met zijn grap handig in op de hype rondom Twitter. De krant beweerde na 188 jaar het inkt in te ruilen voor berichten op Twitter. In een artikel op de site van de krant valt te lezen dat experts denken dat het nieuws ook prima in 140 tekens gemeld kan worden. Vooral het nieuwsarchief - geheel in de stijl van een doorsnee bericht op Twitter - is hilarisch.

Tot zover deze round-up van wereldwijde grappen. Er zit meer in het vat want de Amerikanen zijn net wakker