37 Procent van de winkels heeft nog geen website

Terwijl steeds meer bedrijven hun websites geschikt maken voor e-commerce, heeft nog altijd 37 procent van de winkels helemaal geen website. Dit blijkt uit recent onderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.

Zonder website 'uit de loop'

Een nadeel van het niet hebben van een website is dat steeds meer consumenten voor de aanschaf van diensten en goederen zich orinteren op het internet. Een vermelding in de Gouden Gids is niet langer voldoende. Wie googlet naar 'nagelstudio' en kijkt naar vermeldingen in Den Haag, krijgt alleen onderneemsters met een website als 'hit'. Dames zonder site missen dus keiharde omzet. Vergelijkbaar met een winkeltje aan de guurste kant van de winkelstraat, die 'uit de loop' zit en bijna geen klanten ontvangt.

De oplossing? Als de wiedeweerga een website laten maken of deze zelf in elkaar klikken. KPN heeft bijvoorbeeld met Webhosting Online een dienst waarbij je voor 5 euro per maand makkelijk zelf een elektronisch visitekaartje bouwt, ook zonder technische knobbel. Onze bespreking vind je hier.


De sitebuilder van KPN.

De 'HBD Monitor ICT 2008' is een periodiek onderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel over het ict-gebruik van detailhandelsbranches. Ongeveer 2.500 ondernemers, met name uit het midden- en kleinbedrijf, deden aan dit onderzoek mee.

Interessante trends
De marktverkenning constateert interessante trends: zo'n 75% van de ondernemers in de detailhandel beschikt inmiddels over een internetaansluiting in de winkel. Twee jaar geleden was dit nog 61%. De verschillen tussen de diverse branches zijn behoorlijk groot. Winkels in consumentenelektronica en de woon- en verlichtingszaken maken het meest gebruik van internet. Respectievelijk 94% en 90% van de ondernemers in deze branches beschikt over een internetaansluiting. In food-speciaalzaken is dit percentage met 62% het laagst.

Meest opvallend
De meest opvallende conclusies zijn:
- Slechts 30% van de gevestigde detailhandel maakt gebruik van een computerkassa. Het gebruik van een computerkassa is het grootst bij supermarkten, persoonlijke verzorging en de modische branches.
- 63% van de detailhandel beschikt over een eigen website.
- 22% van de detaillisten gebruikt de website voor online verkopen.
- 40% van de ondernemers houdt een elektronisch klantenbestand bij.

Download onderzoek
De 'HBD Monitor ICT 2008' is in pdf-formaat te downloaden.

Het dossier bespreekt de volgende onderwerpen:
- Basisinfrastructuur; het gaat dan om computerbezit en toegang tot internet.
- Automatisering van het verkooppunt; van eenvoudige groepenkassa tot computerkassa met verkoopregistratie en afrekenen.
- Communicatie richting klanten; van een eigen website tot het gebruik van klantenpassen.
- Ketendigitalisering; van bestellingen en voorraadbeheer tot het elektronisch ontvangen en automatisch invoeren van artikelinformatie.
- Interne bedrijfsvoering; met wijze van boekhouding en bankieren.