ABN AMRO lanceert stemverficatie voor telefonisch bankieren

ABN AMRO heeft biometrische stemverificatie voor telefonisch bankieren gelanceerd.

"Klanten laten hun stem verfiren door hun rekeningnummer uit te srpeken en door antwoord te geven op een geheime vraag. Daarna kunnen ze aangeven naar welke afdeling ze doorverbonden willen worden", legt ABN-AMRO-woordvoerster Birgitte Seegers uit.

Een computer verifieert de stem op basis van meer dan 100 biometrische kenmerken, zoals toonhoogte, frequentie en zacht-hard gehemelte. Aan de introductie van de dienst is een uitgebreide testperiode vooraf gegaan, met 1450 proefpersonen en 25.000 telefoontjes. Onder de proefpersonen bevonden zich ook tweelingen en mensen die last hadden van een verkoudheid.

Een eerste groep klanten maakt inmiddels gebruik van het systeem. In 2007 wil de bank het product volledig uitrollen.

De stemherkenning is mogelijk door technologie van het bedrijf Biometric Security uit Ierland met het product Voicevault (=stemkluis).

ABN AMROis de eerste grootbank ter wereld die deze technologie op deze schaal en op deze manier invoert.