Accoona.eu: de nieuwe Google-killer?

In WINMAG 3/2006 schreven we er al over: de nieuwe zoekportal Accoona.eu. Het nieuwe Google-alternatief belooft relevantere zoekresultaten door een intelligente zoektechnieken. Klinkt goed natuurlijk, maar hoe presteert de zoeker in de praktijk?

De kracht van Accoona schuilt niet zozeer in het genereren van zoveel mogelijk hits. Zo genereert de zoekterm winmag 'slechts' 21.318 resultaten, terwijl Google je trakteert op circa 232.000 gevonden pagina's. Dat is helemaal niet erg; de meeste gebruikers bladeren niet verder dan een pagina of drie. Accoona's sterke punt ligt in de interpretatie van meerdere zoektermen, althans zo beweren de ontwikkelaars. Waar Google slechts zoekt naar pagina's waarin alle opgegeven zoekwoorden voorkomen, houdt Accoona ook rekening met de betekenis van zoekwoorden. Wanneer je bijvoorbeeld 'Nederland' als extra zoekwoord gebruikt, voegt Accoona automatisch ook websites met 'Holland' toe aan de zoekresulaten.

SuperTarget Your Search
Accoona's slogan en belangrijkste wapen in de strijd met andere zoekmachines is 'SuperTarget Your Search'. Na een eerste zoekopdracht kun je resultaten via pull-down menu's verder filteren op geografische gebieden, ondernemingen, personen en websites (uitgevers genoemd?!) (zie afb. 1). Ook kun je bij meerdere zoekwoorden het ene woord meer nadruk meegeven dan het andere.

Dat lijkt handig, maar de zoekwoorden die Accoona suggereert in de pull-down menu's zijn vaak nauwelijks relevant te noemen. Bovendien is het de vraag of de gemiddelde zoeker hier tijd voor wil nemen. Daarnaast werkt de filter niet altijd naar behoren; veel relevantere informatie wist ik meestal niet via SuperTarget Your Search te verkrijgen. Daarnaast is het niet mogelijk om eenvoudig op afbeeldingen te zoeken, zoals bij Google, Yahoo! en veel vergelijkbare diensten wel het geval is.