ANALYSE: Rust zacht, CeBIT

Veel lege hallen, ongenteresseerde Aziatische standhouders en al even passief beurspersoneel. Is de CeBIT eigenlijk nog wel van deze tijd? Ooit was het een toonaangevende beurs, maar het evenement lijkt steeds meer af te stevenen op een soort van HCC-dagen 'old style'.

Ronald Smit

Freelance-IT-journalist Ronald Smit bezocht de CeBIT-beurs, die van 3-8 maart werd gehouden in het Duitse Hannover.

Het is dat de zesdehands verkoopstands ontbreken, maar daar heb je het dan ook wel zo ongeveer mee gehad. De teloorgang van 's werelds grootste beurs zoals CeBIT zichzelf overal vol trots blijft profileren- is de afgelopen jaren overduidelijk geworden en ook dit jaar was het weer een redelijk slaapverwekkende bedoening. Halletje kabelboeren, halletje Aziaten, halletje groen computeren, het is allemaal z voorspelbaar.

En dat is natuurlijk niet helemaal verwonderlijk, want in deze razendsnelle tijd vinden nieuwe ontwikkelingen al even razendsnel plaats. Er is dan ook vrijwel geen standhouder meer te bekennen die met groot nieuws op de proppen komt, internet verspreidt het nieuws sneller. Het is veel meer een ingedutte 'ons kent ons' beurs waar je de concullega's weer eens kunt zien.

Bestaansrecht
Heeft een beurs als CeBIT dan ook nog bestaansrecht? In de huidige vorm zeker niet. CeBIT zou eens moeten proberen om wat minder graag de grootste te zijn, en wat meer de beste. Kwaliteit voor kwantiteit dus. Zeker in deze tijden van economische vernieuwingen, want dankzij de financile crisis wordt de handel nooit meer zoals ie vroeger was. Betrouwbaarheid, klantvriendelijkheid en een goede staat van dienst zullen de boventoon gaan voeren. Niemand zit te wachten op onbetrouwbare door corporates gecreerde zeepbellen en andere marktontwrichtende ellende. Innovatie wordt belangrijker dan ooit, en dt is waar CeBIT zich op zou moeten concentreren.


Volgens de CeBIT-organisatie was de 2009-editie ondanks een kwart minder bezoekers en standhouders een behoorlijk succes.Er zouden veel succesvolle deals zijn gesloten tussen bedrijven. Dat is uiteraard moeilijk te quantificeren (en makkelijk te verzinnen).

Lap grond huren
Vergeet die Californihal van dit jaar. Pure marketing. Zeker met de grote financile ellende in de VS zit geen Europeaan daar echt op te wachten. Kijk gewoon eens wat we zelf in huis hebben. Schroom niet om ex-Oostbloklanden te promoten. Want er komen hle leuke producten uit Polen, Tsjechi, Rusland en ga zo maar door. Helaas hebben de vaak wat kleinere bedrijven en start-ups niet de financile middelen om een dure lap grond op de CeBIT te huren.

Kneep
En daar zit m de kneep: misschien is het tijd om naast de voorspelbare, bekende grote namen de ruimte te geven aan 'innovatief en klein'. Wel screenen of de bedrijven ook betrouwbaar zijn. Ja, dat kost wat geld en het levert in eerste instantie minder geld op. Maar er komt een veel genteresseerder publiek. Publiek dat weer eens cht nieuwigheidjes kan bewonderen.

Wellicht is een frequentie van 1 jaar voor een mega-CeBIT ook wat te weinig, zeker in tijden waarin zo ongeveer elke 3 maanden een wereldschokkend product het levenslicht ziet. Misschien twee kleinere CeBITjes per jaar, maar dan wel met cht nieuws?