Analyse: TomTom, keer om!

Wie vorig jaar geld heeft gestoken in de aanschaf van aandelen TomTom, zal momenteel niet het gevoel hebben op de goede weg te zijn. De producent van autonavigatie is in enkele maanden tijd veranderd van beurslieveling tot hoofdpijndossier.

In april van dit jaar scheerde het aandeel langs de openingskoers tijdens de beursgang in 2005. Als een van de redenen voor de scherpe daling (vorig jaar noteerde een aandeel nog ruim 68 euro, in augustus schommelt de koers rond de 20 euro, stelde de concernleiding dat de prijzen onder druk stonden omdat retailers van hun voorraad TomToms af wilden; er zaten nieuwe, betere versies aan te komen.

Een andere reden voor de problemen is een wereldwijde afname van de economische groei en een dreigende recessie in de Verenigde Staten. Autonavigatie is een luxeproduct, dus als het even wat minder gaat, stellen consumenten dit soort aankopen uit. Eerst brood op de plank en


Over de auteur

John DeWitt, freelance IT-consultant. Is specialist in het vertalen van technische aspecten van ICT naar praktische mogelijkheden voor ondernemers. Vindt zijn specialismen in onder meer toepassingen voor telewerken, (bedrijfsmatige) navigatie en teleconferencing.

de hypotheek betaald, zeg maar.

Navigatie op je mobiel
Maar er zou nog een fenomeen ten grondslag kunnen liggen aan de recente daling en dat is dat beleggers zich misschien realiseren dat er een nieuwe kaper op de kust is: de mobiele telefoon. Navigatie op de mobiel was tot voor kort een hoop gepruts, zeker in vergelijking met de betrouwbare en zeer gebruiksvriendelijke apparaten die TomTom en concurrent Garmin leveren. En ook nu is het vinden van de weg met behulp van een mobiele telefoon verre van ideaal. Maar de onderliggende gedachte bij navigatie met je mobieltje is ijzersterk. Die is: navigeren is per definitie iets persoonlijks, en welk apparaat is er nu meer toegesneden op persoonlijke behoeften dan de mobiele telefoon?

"Een nieuwe kaper op de kust:
de mobiele telefoon"

Internet
Je mobieltje heb je altijd bij je, zit stampvol adresinformatie van mensen met wie je een relatie hebt en het belangrijkste: hij heeft steeds vaker een continue verbinding met internet. Internettoegang vormt een interessante nieuwe laag op de navigatiemogelijkheden die veel mobieltjes al hebben. De simpelste is deze: routekaarten zijn altijd up to date. Een kennis van me is onlangs verhuisd naar een Vinex-wijk. Zijn nieuwe straat was maandenlang onbekend terrein in elke TomTom-achtige en hij werd dus om de haverklap gebeld door loodgieters en timmerlieden met de vraag waar hij woonde. Hij zag zelfs een keer een brandweerwagen met sirenes door zijn wijk laveren, kennelijk op zoek naar een brand in een straat die nog niet was opgenomen in de navigatieapparatuur van de spuitgasten. Dit zijn allemaal kleine tekortkomingen.