'Apple is te streng voor adverteerders'

Apple zou te strenge eisen stellen aan bedrijven die via de mobiele advertentiedienst iAds willen adverteren. Hierdoor zou het miljoenen aan advertentie-inkomsten van Adidas zijn misgelopen, zo beweert nieuwssite Business Insider.

Nadat een concept voor een advertentie drie keer door Apple zou zijn afgewezen, zou Adidas de deal hebben afgeblazen. De sportkledingfabrikant is niet de eerste: enkele maanden geleden zou volgens The Wall Street Journal ook modehuis Chanel zich hebben teruggetrokken uit iAds.

Adverteerders klagen al langer over het beleid dat Apple voor iAds hanteert. Zo eist het bedrijf veel inspraak in het ontwerp van reclames en is het voor adverteerders vaak niet duidelijk waar hun advertenties precies verschijnen.

Het strenge advertentiebeleid van Apple komt overeen met de controle die het bedrijf ook op andere gebieden wil houden. Zo stelt Apple strikte eisen aan applicaties die in de App Store mogen staan. Ook houdt het bedrijf bij de ontwikkeling van iOS de touwtjes sterk in handen, in tegenstelling tot het open source-platform Android van Google.