Apple lanceert App Store-abonnementenservice

Apple heeft uitgevers van digitale tijdschriften, kranten, video en muziek de mogelijkheid gegeven om abonnementen aan te bieden in de App Store. Met wederom de gebruikelijke strenge voorwaarden.

Uitgevers kunnen zelf bepalen wat de duur is van de aangeboden abonnementen (voor een week, maand, twee maanden, kwartaal, halfjaar of jaar), maar in alle gevallen houdt Apple de gebruikelijke 30 procent van het abonnementsgeld voor zichzelf.

Dezelfde abonnementen mogen ook buiten de App Store om worden aangeboden via internet, maar uitgevers mogen hierbij geen lagere prijs bieden dan in de applicatiewinkel van Apple. Bovendien mag een abonnement via de App Store niet buiten deze applicatiewinkel om worden aangeboden, zonder dat ditzelfde abonnement ook in de App Store zelf af te sluiten is.

Ten slotte mag de bijbehorende app geen link bevatten naar een externe website waarop een abonnement buiten de App Store om wordt aangeboden.

Dit betekent dat Apple de boel behoorlijk op slot gooit, wat al tot veel verontwaardiging heeft geleid. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) houdt het bedrijf dan ook in de gaten. Volgens de minister van Economische Zaken Maxime Verhagen is het nog te vroeg om conclusies te trekken en hij zal daarom (nog) geen actie ondernemen.