Apple meest waardevolle merk 2015

Apple is ook dit jaar het meest waardevolle merk, zo blijkt uit onderzoek van Interbrand. Concurrent Google neemt de tweede plaats in, gevolgd door Coca-Cola.

Zowel Apple als Google staan al drie jaar op deze plaatsen bovenaan de lijst. Apple heeft een waarde van 170,28 miljard dollar, wat 43 procent meer is dan een jaar eerder, zo meldt Interbrand. Ook Google doet het goed. De internetgigant heeft een waarde van 120,31 miljard dollar, twaalf procent meer dan vorig jaar.

Andere technologiebedrijven

Apple en Google zijn echter niet de enige technologiebedrijven in de top 10. Ook Microsoft (plaats vier, 67,67 miljard dollar), IBM (plaats vijf, 65,10 miljard dollar), Samsung (plaats zeven, 45,30 miljard dollar) en Amazon (plaats tien, 37,95 miljard dollar) zijn in de lijst te vinden. IBM deed het het tien procent slechter dan in 2014, Samsung blijft gelijk staan. Microsoft en Amazon stegen beide in merkwaarde, met respectievelijk elf en 29 procent.

Facebook is één van de grootste stijgers in de top 100. Het bedrijf steeg met 54 procent naar plaats 23. Vorig jaar stond het social media-netwerk nog op plaats 29. Helemaal nieuw in de lijst zijn Paypal en Lenovo.

Interbrand

Interbrand kijkt ieder jaar naar de merkwaarde aan de hand van financiële prestaties, de rol van het merk in de keuze van de doelgroep en de kracht van het merk ten opzichte van de concurrentie.

De volledige lijst is hier te vinden.