ASP-diensten: veel voordelen voor mkb

Steeds meer organisaties in het mkb beschikken over een breedband-internetverbinding. Als de verbinding snel genoeg is, ontstaan interessante mogelijkheden. Zoals het draaien van software op een internetserver die (ver) buiten je kantoor staat; het ASP-model.

ASP is 'hot'. De afkorting staat voor Application Service Providing. Met deze term wordt bedoeld dat een softwareleverancier de software niet meer verkoopt, maar verhuurt en voor een vast bedrag per maand via het internet beschikbaar stelt.
'Software als een service' bestaat al een jaar of tien. Al die tijd moesten de aanbieders, verenigd in het ASP Forum, geduldig de voordelen van het ASP-model uitleggen: het kostenvoordeel, de flexibiliteit, het budgetteren per medewerker, het gemak van altijd en overal kunnen werken, de zekerheid van een dagelijkse back-up, de veiligheid van een professioneel datacenter en ga zo  maar door. Maar het belangrijkste argument is eigenlijk pas onlangs aan het licht gekomen, met dank aan de Belastingdienst.

Aangiften
Sinds 1 januari 2006 zijn werkgevers verplicht om behalve de belastingaangiften ook de aangifte loonheffingen elektronisch bij de Belastingdienst in te dienen. Daarmee is het vrijwel onmogelijk geworden om alle aangiften op tijd bij de fiscus in te leveren als je als ondernemer niet tenminste je boekhouding en je salarisadministratie online hebt staan. Alleen dan kan je redelijk snel, in samenwerking met de accountant, alle informatie invoeren, controleren en aanleveren.
Gezien de frequentie van bijvoorbeeld de loonaangifte en de verplichting om deze online aan te bieden, maakt de Belastingdienst het de ondernemer in eerste instantie niet makkelijker. Leuker al helemaal niet, met het dreigement van forse boetes voor het te laat aanleveren.
Dankzij het gebruik van ASP-diensten blijkt de samenwerking tussen ondernemers en hun accountants echter een stuk efficiënter te verlopen en kunnen de deadlines van de fiscus elke maand moeiteloos worden gehaald. Met dank aan de Belastingdienst hebben de aanbieders van ASP-diensten er dus een sterk verkoopargument bij gekregen: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker!