BaseNet: webgebaseerde CRM uit de polder

Veel bedrijven worstelen met het beheer van hun relatiegegevens. Losse lijstjes circuleren door het bedrijf, medewerkers werken met verschillende Excel-sheets. Handig is anders. Een goede CRM-applicatie helpt bij een efficinte bedrijfsvoering. BaseNet biedt het aan in een webbased variant.

Er zijn veel pakketten voor Customer Relationship Management, maar BaseNet heeft iets unieks: het werkt geheel via internet. Iedereen met een webbrowser en internetverbinding kan er gebruik van maken. Daarmee is het flexibeler dan bijvoorbeeld Hosted Dynamics van Microsoft waarbij - voor fijn gebruik - software op de pc zelf nodig is.

Makelaars
De geschiedenis van BaseNet gaat terug tot 1987. Het bedrijf ontwikkelde een

Ruud Peppingvan BaseNet: "Ons systeem kan automatisch een bepaalde workflow in gang zetten."
crm-pakket dat onder meer door de KLM en NOS werd gebruikt. Halverwege de jaren 90 kreeg het pakket een nieuwe impuls. Senior Account Manager Ruud Pepping: "In 1995 werd internet steeds populairder. Wij zagen de makelaars als interessante doelgroep. Zij gingen steeds meer huizen via internet verkopen. Software om hun gegevens bij te houden en huizen makkelijk op internet te plaatsen leek ons interessant." Het was een schot in de roos. Binnen 5 jaar stonden er 750 makelaars in de database. Het succes was aanleiding om het hele relatiebeheersysteem van de grond af opnieuw te ontwikkelen, ditmaal in Java. Er werd toen ook voor het eerst gekozen voor een webbased model. In die tijd nog vrij revolutionair. De groei onder makelaars leidde tot een nauwe samenwerking met de NVM.

Toch wilde BaseNet niet van slechts een branche afhankelijk zijn. Er werd gezocht naar uitbreiding in nieuwe branches, waaronder de advocatuur en de medische wereld. Maar ook in andere branches is BaseNet populair. Er zijn nu zon 16.000 gebruikers.

Look and feel
BaseNet is een uitgebreid pakket. Klanten zijn met name mkbers - bedrijven vanaf 1 tot zo'n 50 medewerkers. "Maar er zitten ook grotere klanten tussen; tot meer dan 600 werknemers", zegt Pepping. De kosten vallen mee. Vanaf 17,50 per maand per werkplek is het mogelijk om gebruik te maken van de diensten. De instapkosten bedragen 200,-. Wat krijgt een ondernemer voor dat bedrag? Het systeem beheert het volledige relatiebestand met alles wat daar omheen hangt. Dus ook het e-mailverkeer. Outlook is niet meer nodig. Gelukkig heeft BaseNet de look and feel enigszins gebaseerd op Outlook, waardoor de overstap niet een al te grote schok oplevert. Ook het opslaan van contactgegevens, het beheren van projecten, urenregistratie, agenda en taken kan in BaseNet. Desgewenst is het mogelijk om de financile administratie uit te voeren binnen deze omgeving, waarbij facturen automatisch worden aangemaakt. Via een online bankverbinding wordt gecheckt of ze al betaald zijn. Ook is het mogelijk om de boekhouder toegang te geven, zodat deze over de schouder mee kan kijken.


BaseNet is een webgebaseerde applicatie. Een webbrowser en inlogcode is voldoende om ermee te werken. Hier het startscherm.

Handig is de integratie met de smartphone. Via SyncML-technologie kunnen telefoons die werken met BlackBerry-technologie, Symbian, Windows Mobile of Palm OS worden gesynchroniseerd. Mobiele toegang kost 2,50 per gebruiker extra. Ook de vaste telefonie integreert in BaseNet, waarbij een voip-oplossing kan worden gekozen. Bij een binnenkomend gesprek verschijnt een popup met gegevens over de klant en de contactgeschiedenis.

Workflows
Vermeldenswaardig is ook de mogelijkheid om workflows aan te maken. Pepping legt deze functie uit aan de hand van een voorbeeld. "Stel dat een makelaar een huis heeft verkocht. Dat wordt in het systeem ingevoerd, waarna er automatisch een workflow in gang gezet kan worden. Zo geeft het systeem automatisch de opdracht om het tuinbord te verwijderen, om een bosje bloemen te sturen en om de klant na twee weken nog even op te bellen of alles naar wens is verlopen. Het bespaart je gewoon tijd," zegt Pepping.


De agenda van BaseNet, met meer gerelateerde informatie in een 'pop-up' boven een afspraak.

Webshop
BaseNet timmert flink aan de weg en biedt MKBer sinds kort zelfs de mogelijkheid om een webshop online te brengen als uitbreiding op het crm-systeem. Niet zo gek, want een internetwinkel moet het nu eenmaal hebben van het contact met de klanten. Genteresseerden kunnen op www.basenet.nl een gratis proefaccount aanmaken.