Bedrijfsapps - Apple says no

Apple's iOS is zonder twijfel het A-merk voor de mobiele internetter. Vooral in Europa, waar het 45 procent van de markt bedient. Nogal een verschil met de gedeelde tweede plaats van Android en Blackberry, die elk een dikke 16 procent scoren. Maar voor zakelijke toepassingen heeft iOS zeker niet alleen rozengeur te bieden.

Apple-topman Steve Jobs is er heel duidelijk over: Apple richt zich niet op bedrijven. Modegevoelige consumenten hebben de voorkeur en daarbij hoort geen stabiele strategie voor de lange termijn. Toekomstplannen worden van de ene dag op de andere drastisch bijgesteld. Althans dat lijkt zo, want nieuws blijft zo lang mogelijk onder de pet.

Producten zoals de iPhone en iPad kunnen toch aantrekkelijk zijn voor zakelijk gebruik, vooral sinds iOS 4 een zekere mate van toegangsbeheer en beveiliging toelaat. (Google's Android heeft daar nog een achterstand, Blackberry een voorsprong.) Maar alleen als de klant bereid is zich te voegen naar de wensen van Apple.

Eigen apps?

Stel, een bedrijf wil een speciale app maken voor het eigen personeel. Dat kan. Apple rekent een zeker bedrag per jaar om deel te nemen aan het iOS Developer Enterprise Program en vraagt registratie bij Dun & Bradstreet. Bij elkaar niet serieus duur en de verspreiding van een eigen app binnen het eigen bedrijf is daarna betrekkelijk eenvoudig, zonder tussenkomst van de App store.

Maar wie een app ook aan toeleveranciers, partners of klanten wil geven - denk aan software voor ketenintegratie - stuit op Apple's vastbesloten 'nee.' Alleen apps op maat voor gebruik binnen de eigen organisatie zijn toegestaan, want al het andere zou kunnen concurreren met de App Store.

Bovendien bestaan ook toegestane apps bij de gratie van een contract dat per jaar opnieuw moet worden afgesloten. iOS draait alleen cryptografisch gezegelde apps en controleert regelmatig via ocsp.apple.com of het certificaat van de maker niet is ingetrokken. 'Op het ogenblik blijft dat certificaat een jaar geldig', zegt Apple. Vraag enkele weken voor het verloopt een nieuw certificaat aan, gebruik het om nieuwe versies van je apps te compileren en verspreid ze onder de gebruikers.

Noodstop

Het intrekbare certificaat geeft Apple de mogelijkheid om een maker en al zijn apps in korte tijd buiten de deur te zetten. Met als voordeel een effectieve beveiliging, waar de gebruikers weinig voor hoeven te doen; echte iOS-malware kan niet lang bestaan. Maar Apple handhaaft ook andere regels.

De Britse e-winkelier The Simply Group (24 werknemers) verkoopt van alles, variërend van rugzakken tot duikflessen - en bikini's. Op een dag verdween hun eerder door Apple goedgekeurde Simply Beach app geluidloos uit de App Store. Reden: dames in bikini pasten bij Apple even niet door de beugel. Althans de Simply dames. Aanzienlijk schaarser geklede collega's van grotere klanten bleven in de lucht. Verzoeken om toelichting werden door Apple beantwoord met een niet ongebruikelijke stilte.

Vier dagen later werd de app even zwijgend weer overeind gezet. Simply-directeur Gerrard Dennis heeft sindsdien wat minder vertrouwen in Apple. 'Hun maatregel zette banen op de tocht, want we hebben al onze bronnen van inkomsten nodig.'

In de ogen van Apple

Is er in dit opzicht verschil tussen apps voor eigen gebruik en in de App Store? Bikiniproblemen liggen minder voor de hand, maar Apple is nogal vaag over de bandbreedte die een bedrijfsapp nodig mag hebben. En wat telt is uiteindelijk of een app de belangen van Apple op een of andere manier schaadt, in de ogen van Apple. Reden om aan de noodrem te trekken zal dat waarschijnlijk nooit zijn. Zwijgend geen nieuw certificaat verstrekken als het oude verloopt, dat lijkt voor Apple wél denkbaar.

====================
Steven Bolt is robotica-wetenschapper. Hij schrijft voor WINMAG Pro over het snijvlak tussen techniek en toepassing en zet de dagelijkse actualiteit in het juiste perspectief.