Bedrijfscase VoIP (2): Balansbureau FMCG

Nog maar weinig kleine bedrijven zijn overgestapt op internettelefonie. Maar door massaproductie en standaardisering keldert de prijs van apparatuur, beheer- en installatie. WINMAG spreekt met enkele 'early-adopters' van VoIP in het MKB. Vandaag: Balansbureau FMCG.

Balansbureau FMCG

VoIP-centrale:
Samsung OfficeServ SOHO

Aantal IP-toestellen:
10+

VoIP-specialist:
www.solcon.nl

Winkelbedrijven die willen checken of de administratie klopt met wat er feitelijk aan producten in de magazijnen en winkelschappen staat, kunnen een 'balansbureau' inschakelen. Die kunnen razendsnel tellen en rapporteren.
Balansbureau FMCG voerde bij het betrekken van een nieuw pand in Almere direct een serie innovaties door. Het bureau koos voor een gebundelde dienst van ADSL, Voice over IP en online back-up van serviceprovider Solcon. "Een bundeling van deze diensten van dezelfde provider was voor ons een uitstekende en kostenbesparende oplossing", zegt directeur Raymond de Ruyter.

Voortvarend
De Ruyter begon 7 jaar geleden vanuit zijn garage in Lelystad met zijn activiteiten als balansbureau. Inmiddels heeft hij grote supermarktketens als klant, waaronder Laurus, Sperwer, Schuitema, AH franchisers, maar bijvoorbeeld ook Total en Esso-tankstations. De zaken gaan dus inmiddels voortvarend. Een aantal vaste medewerkers werkt vanuit de nieuwe locatie in Almere. Verdeeld over het land is inmiddels een netwerk van 12 fulltimers en 120 parttimers actief voor het bedrijf.

Ideale oplossing
Voor de IP-gebaseerde telefonie gebruikt het bedrijf een door Solcon geleverde Samsung-VoIP-centrale, die volgens betrokkenen een 'ideale oplossing' is voor kleine bedrijven. Op deze centrale zijn draadloze WiFi-toestellen aangesloten. Alle uitgaande gesprekken bij FMCG gaan (fors) goedkoper via internet. Voor de inkomende gesprekken is er nog een ISDN-lijn aangesloten op de centrale. Deze lijn kan tevens fungeren als back-up-telefoonverbinding.

Tevreden
Tot nu toe is De Ruyter tevreden over de service van Solcon. Hij verwacht ook de juiste oplossingen van Solcon te kunnen betrekken bij de verdere groei van zijn bedrijf. "Eind van het jaar zitten we op 25 fulltimers en 200 parttimers. De communicatie met deze medewerkers overal in het land wordt steeds belangrijker." Dan tellen de typische voordelen van VoIP: "Gratis onderling bellen en het (...makkelijker) inrichten van thuiswerkplekken."