Bedrijfscase VoIP: Pride PR

Nog maar weinig kleine bedrijven zijn overgestapt op internettelefonie. Maar door massaproductie en standaardisering keldert de prijs van apparatuur, beheer n installatie. WINMAG spreekt met enkele 'early-adopters' van VoIP in het MKB. Vandaag: Pride PR.

Pride PR

Gebruikte VoIP-centrale:
Smart-Tel 'Hosted PBX Dienst'

Aantal IP-toestellen:
2

VoIP-specialist:
www.smart-tel.nl

"Eigenlijk bel je net te vroeg, want we zijn pas vorige week begonnen met een pilot, met twee IP-telefoons."
Robbert Minderhoud startte twee jaar geleden samen met Jan Faber het pr-bureau Pride PR in Leiden, dat inmiddels de public relations verzorgt van onder meer TomTom en Kodak. Er zijn enkele gewone telefoonlijnen in gebruik, maar een eenvoudige telefooncentrale en goedkoper bellen staan hoog op het verlanglijstje.

Lastig kiezen
"Het is voor een kleine onderneming nog steeds best lastig een goede VoIP-oplossing te kiezen. Op websites van leveranciers zoals bijvoorbeeld VoiPro staan bedragen van acht tot tien euro per aansluiting, maar als je een offerte opvraagt moet je ineens enkele duizenden euro's investeren in speciale netwerkapparatuur en dsl-verbindingen om zonder haperingen te kunnen bellen. Of het echt nodig is? Ik vraag het me af. Wij kunnen hier via een simpele breedbandverbinding met vier mensen tegelijk een zwaar bestand down- en uploaden zonder hick-ups."

Des te meer reden om eerst gewoon eens wat vrijblijvend te proeven van de VoIP-technologie. Minderhoud hoorde van het bedrijf Smart-Tel. Dat verhuurt via internet een virtuele telefooncentrale. Zo'n 'hosted PBX' staat niet in je kantoor maar bij de telecomprovider. Je hebt alleen een of meerdere IP-telefoons nodig, die je via internet in contact brengt met deze centrale. Daarna kun je gebeld kunt worden op bepaalde nummers en kun je bellen met elkaar en met de rest van de wereld.

Veelbelovend
Minderhoud: "Ik kreeg van Smart-Tel twee IP-toestellen op proef, type GrandStream GXP-2000, en kreeg ook twee telecom-accounts met daaraan gekoppelde 071-nummers. Het configureren van de toestellen en van de VoIP-centrale is niet echt eenvoudig en heb ik daarom aan Smart-Tel overgelaten. De leverancier demonstreerde gelijk enkele van de optionele functionaliteiten: het via de webinterface programmeren van een doorkiessysteem, telefoongroepen aanmaken, voice-mail naar e-mail, doorschakelen naar mobiel, et cetera. Ik moet bekennen dat het me allemaal een beetje duizelde na een uurtje, maar het ziet er veelbelovend uit."

De 'hosted-telefonie'-oplossing van Smart-Tel kent gunstige tarieven. Ter indicatie: voor n nummer betaal je 4,95 per maand, voor twee 7,95, voor vier 12,95 en bijtien 24,95. Wil je de beschreven extra functionaliteiten, dan betaal je 3,57 per toestel extra per maand (alle prijzen zijn inclusief btw). Bijkomende kosten zijn die voor de telefoons (vanaf ca 100,-- per stuk) en de gesprekskosten, die 'concurrerend' zijn in de markt.


Voor meer informatie over producten en diensten van de betrokken leverancier: www.smart-tel.nl