Boekrecensie: De nieuwe regels van social media

Traditionele marketingmethoden hebben hun beste tijd gehad. Althans, als het aan auteur David Meerman Scott van het boek 'De nieuwe regels van social media' ligt. Internet biedt nieuwe kansen en het hoeft niet eens zoveel zoveel te kosten.

Volgens Scott kunnen potentiële klanten veel effectiever en goedkoper worden benaderd via internet, met name door middel van blogs, social media en videosites als Youtube. Goed nieuws dus voor de kleinere ondernemer die minder te besteden heeft.

David Meerman Scott wordt vaak gezien als een goeroe op het gebied van internetmarketing. Met die gedachte in het achterhoofd moet dit boek dan ook worden gezien: lees het ter inspiratie en voor het opdoen van nieuwe ideeën omtrent marketing en pr, niet voor de concrete tips die het je kan geven.

Aha-erlebnis

Uiteraard komt de auteur wel met sites waarmee je je marketingvoordeel kunt doen (Facebook, Twitter) en korte lijstjes waaraan je nieuwe advertentiestrategie moet voldoen. Toch geldt dit boek vooral als een beginpunt, voor het opdoen van die aha-erlebnis. Concrete vervolgstappen kun je vervolgens het beste zelf uitvinden of ergens anders opdoen.

Het boek staat vol met (erg Amerikaanse) succesverhalen van mensen en bedrijven die hun voordeel hebben gedaan met de marketingkracht van de nieuwe media. Meerman Scott weet feilloos aan te wijzen waar traditionele marketingcampagnes vaak de plank misslaan.

Persberichten

Veel lezers zullen hun eigen verouderde marketingstrategie hier ongetwijfeld in herkennen. Welk bedrijf heeft bijvoorbeeld nou niet de klassieke persberichten naar redacties gemaild? Hopeloos ouderwets, aldus Meerman Scott. Maak bijvoorbeeld liever een bedrijfsblog en genereer hiemee internetbuzz. Hoe precies? Dat mag je zelf uitzoeken, het internet is tenslotte een onuitputtelijke bron van informatie.

Let op: het boek is de Nederlandstalige bewerking van de tweede, grondig herziene druk van het Engelstalige origineel The new rules of marketing and pr.