Bug in iPhones zorgt voor 'Blue screen of death'

iPhones die in combinatie met T-Mobile worden gebruikt starten regelmatig opnieuw op, zo meldt MacRumors. Of het alleen om de Amerikaanse T-Mobile gaat of dat het ook in andere landen voorkomt, is niet bekend.

Via social media en Apple fora hebben diverse gebruikers van iPhones en T-Mobile geklaagd dat het apparaat regelmatig een blauw scherm krijgt en vervolgens opnieuw opstart. Dit blauwe scherm wordt ook wel 'the blue screen of death' genoemd, zoals het beruchte blauwe scherm op een Windows-desktop eerder werd genoemd. In dit geval gaat het om de iPhone 6 Plus, iPhone 6 en iPhone 5s. Het grootste probleem is dat de devices elke tien tot dertig minuten opnieuw opstart en het lijkt erop dat er diverse versies van iOS 8 aangetast zijn, waaronder iOS 8.1 en 8.3.

Waar zit het probleem?

Er zijn nog geen officiƫle uitspraken gedaan over het probleem. Het zou kunnen dat T-Mobile een update heeft doorgevoerd die de bug veroorzaakt. Volgens een gebruiker van het internetforum Reddit denkt T-Mobile mogelijk dat er een probleem zit in het geheugen dat het herstarten veroorzaakt. Deze gebruiker zou met de support-afdeling van T-Mobile gesproken hebben.

Er zijn inmiddels ook meldingen dat sommige gebruikers het probleem hebben verholpen door de smartphone te resetten. Dat is ook wat T-Mobile haar klanten met dit probleem aanraadt. Werkt dit niet, dan geeft T-Mobile het advies om je oude berichten te verwijderen en het apparaat via iTunes terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Engadget geeft als mogelijkheid om Voice over LTE (VoLTE) uit te schakelen of je 4G uit te zetten.

Tot nu toe komen de meldingen van de bug alleen uit Amerika, of het probleem zich ook in andere landen voordoet is niet bekend.