Business (A)DSL: internet zonder 'hickups'

Voor veel ondernemingen is een goed werkende internetverbinding van levensbelang geworden. Overstappen van een consumentenlijntje naar een zakelijk breedbandabonnement, is een logische stap. En er ontstaan interessante mogelijkheden, zoals telewerken.

Voor menig kleinbedrijf is een uurtje zonder internet geen halszaak. De mails komen wat later binnen en gaan vertraagd de deur uit. Toch zijn er ook heel wat eenmanszaken die niet meer zonder kunnen. De bloemist die zijn bestellingen via internet ontvangt bijvoorbeeld. Geen bestellingen betekent geen omzet en misschien wel ontevreden klanten ("Waar blijft mijn bestelling?"). Ook stapt menige winkel over op pinnen via internet. Niet iedere klant heeft nog rammelende muntjes in zijn zak zitten als het internet platligt.

Teamwork
Steeds meer zakelijke software en diensten draaien 'op' internet. Denk aan moderne programmatuur die met teamwork te maken heeft. Juist die software heeft baat bij een belangrijke pr van internet: realtime met meerdere mensen met dezelfde gegevens kunnen werken. Maar als er geen internet is, valt er natuurlijk helemaal geen teamafspraak te plannen, videovergadering op te zetten of samen aan een document te werken. Het effect van een internet-down accumuleert dan tot echt vervelende proporties.

Voor bedrijven en instellingen die een hoge 'uptime' nodig hebben, is er business-(A)DSL. De prijzen liggen hoger dan die van een standaard adsl-abonnement, maar daar krijgt de gebruiker veel voor terug.

Garantie
De belangrijkste pr is de garantie dat de verbinding tussen 99,0% en 99,9 % van de tijd storingsvrij is. De provider zal er dus alles aan doen de verbinding doorlopend in de lucht te houden. Deze gaat dus 's niet nachts onaangekondigd de lijn dichtgooien 'vanwege onderhoudswerkzaamheden'. Daar heb je als privpersoon misschien weinig last van, maar steeds meer bedrijven kunnen het niet gebruiken. De nacht is bijvoorbeeld het ideale moment voor het pompen van de back-up naar een gespecialiseerde provider.