Cisco stopt met Flipcam, richt zich op netwerkmarkt

Cisco stopt met de productie van zijn blogcameraatje 'Flipcam'. De netwerkfabrikant wil zich gaan concentreren op de volgens hen meer winstgevende markt van apparatuur voor thuis- en bedrijfsnetwerken.

De Flipcamera bracht enkele jaren een kleine revolutie op gang. Met het relatief betaalbare videocameraatje kon je eenvoudig filmpjes schieten (druk op de rode knop en filmen maar), vergelijkbaar met het gemak waarmee je met een compactcamera een foto maakt. Dankzij de usb-aansluiting kon je het geschoten materiaal gemakkelijk op je desktop of laptop zetten. Vooral bloggers maakten dankbaar gebruik van de diensten van de Flipcam. We maken er op onze redactie overigens nog altijd gebruik van.

Door de komst van moderne smartphones en 'slimme' compacts die filmpjes rechtstreeks kunnen uploaden naar YouTube (de Flipcam kan dat niet), is het apparaatje  een min of meer overbodige gadget geworden. Cisco lijkt dat nu ook in te zien en stopt de productie van het draagbare filmcameraatje.

Cisco zegt met de beslissing zich meer te willen richten op waar het van oudsher een sterke positie heeft: de markt van zakelijke netwerkapparatuur en die van thuisnetwerken.

De stop van de productie heeft een negatief side-effect: 550 mensen verliezen hun baan.