Computerbeurzen in structurele problemen

De hcc!dagen 2007 kunnen uit de agenda gewist. De vereniging HCC heeft de samenwerking met beursorganisator Expose-IT/Eventex beindigd. De club denkt aan een beurs in een andere vorm, in 2008. Het einde van de hcc!dagen past in een trend. Grote beurzen hebben hun beste tijd gehad.

De Hobby Computer Club (1800.000 leden), de belangrijkste belanghebbende in de beurs, wil niet langer in de marge van een commercile beurs staan, waar ook steeds minder mensen naartoe komen: vorig jaar 70.000, enkele jaren eerder waren dat er bijna altijd meer dan 100.000. Ook was er vorig jaar minder te zien en te kopen: het aanbod van kraampjes van leveranciers paste makkelijk in n hal.

Beurzen in structurele problemen
Het einde van de hcc!dagen past in een trend. Zowel nationale als internationale ict-beurzen hebben al jaren te kampen met een aantal structurele problemen en de een na de ander moet stoppen bij gebrek aan belangstelling en bezoek.

Al in de jaren negentig stopte de Nederlandse Efficiency Beurs, enkele jaren terug de vermaarde Comdex in de VS, dit jaar de Nederlandse TINE-beurs en nu dus de HCC-dagen, recent omgedoopt in de hcc!dagen.

De Duitse CeBIT-beurs was dit jaar nog altijd het grootste evenement ter wereld (en werd ook redelijk bezocht), maar wie daar dit jaar rondliep zal zich toch na enkele uren dwalen hebben afgedwaald: wat doe ik hier? Enorme hallen vol niet Engels-sprekende Aziatische computerkastenmakers die wezenloos voor zich uit zitten te staren, louter aan Oost-Europese bedrijven leverende ict-leveranciers, et cetera. Vaak weten de ingehuurde pr-medewerkers op de stand niet eens wat de standhouder precies maakt of levert. Voor je het weet ben je tien minuten aan de praat om er bij medewerker drie achter te komen dat zij geheel niet in de Benelux opereren. Beschamend.

Gebrek aan focus
Er is een duidelijk gebrek aan focus van beursorganisatoren. Ze gooien alles wat

Internet killt koopjesbeurzen

Echte koopjesbeurzen voor hobbyisten hebben hun beste tijd gehad. Internet is de optimale schakel tussen vraag enaanbod geworden en de echte bodemprijs is nu zo gevonden, vanuit de luie stoel. Daarmee vervalt de basis voor zoiets als de hcc!dagen waarbij de standhouders van winkeltekens indirect de informatiestands van de HCC financieren.

met ict te maken heeft op n hoop. Less is more. Thema-beurzen als de 3GSM-beurs in Cannes en de Consumer Electronics Show (CES) draaien wl goed.

Echter, in de verdere toekomst kunnen ook deze special interest-beurzen het nog knap lastig gaan krijgen. De standhouders staan daar om aandacht te genereren voor hun producten en diensten en waarom dan niet exclusieve aandacht genereren met een eigen evenement? Microsoft organiseert al eigen evenementen en laat topontwikkelaars van over de hele wereld invliegen.

Het is wachten op de Samsung World Days of de IBM Globe 2008