Dalende inkomsten telecomaanbieders

De bestedingen van huishoudens aan telefonie en breedband internet zijn sterk gedaald de laatste twee jaar. De maandelijkse bestedingen aan vaste telefonie daalden bijvoorbeeld met ruim 20% van 38,- naar 30,-.

Door de enorme concurrentie daalt het prijsniveau snel. Telecomaanbieders worden gedwongen nieuwe diensten te ontwikkelen om extra inkomsten te genereren. Voor diverse aanbieders is het de vraag of het zelfstandig investeren in nieuwe diensten commercieel haalbaar is. Een verdere consolidatie (samengaaan van partijen) in de telecomsector lijkt daarmee voor de hand liggend.

Breedband
Uit de Heliview ICT Consumer Monitor blijkt dat de gemiddelde bestedingen aan breedband internet sinds begin 2004 zijn gedaald van ruim 33,- naar 28,-. Ook de bestedingen aan mobiele abonnementen daalden met bijna 25%. Er zijn diverse nieuwe mobiele diensten die de bestedingen van de consument zouden moeten verhogen, waaronder televisie via de mobiel, beeldbellen en mobiel internet. Het blijkt echter dat de consument op dit moment beperkt extra wil betalen voor deze diensten. Een groot deel van de inkomsten uit mobiel dataverkeer is nog altijd toe te wijzen aan SMS. Nu veel consumenten voor vaste telefonie hun aansluiting opzeggen of gebruik maken van gratis Voice over IP, zoals Skype, staat ook deze bron van inkomsten sterk onder druk.

Keuzevrijheid
De kostgedreven consument maakt daarnaast optimaal gebruik van de keuzevrijheid in de markt. Jaarlijks stapt nog altijd 10 tot 15% over naar een andere aanbieder voor telefonie of internet, voornamelijk voor lagere kosten. Ook bij de stap naar een triple play aanbod zijn de kosten het meest belangrijk. De grote belangstelling van consumenten voor digitale televisiediensten biedt kansen. Ook de bestedingen hieraan zullen naar verwachting sterk dalen de komende jaren. Consolidatie onder telecom aanbieders lijkt dus onvermijdelijk om winstgevend te kunnen zijn.