De beste tools voor ondernemers

Als ondernemer ben je continu met allerlei taken bezig. Van het managen van je personeel tot het bijhouden van je e-mail, het lijkt wel alsof er niet genoeg uren in een dag zitten. Gelukkig zijn er tal van programma’s en tools om het leven iets gemakkelijker te maken.

Basecamp

Basecamp is bedoeld om diverse projecten te managen. Nadat je een account hebt aangemaakt, kun je allerlei projecten in Basecamp zetten. Voor zo’n project kun je niet alleen teamleden uitnodigen, maar ook klanten. Voor je klanten bepaal je wat zij wel en niet zien. Op deze manier hebben ook zij een goed overzicht van wat je aan het doen bent, zonder dat ze vertrouwelijke informatie onder ogen krijgen. Aan een project kun je een discussie toevoegen, een to-do-lijst, bestanden, tekstdocumenten en evenementen. Alles wat met jouw project te maken heeft, vind je dus gemakkelijk in één overzicht op Basecamp. Ook is er een tabblad waar je de voortgang van alle projecten kunt zien. Prijzen voor Basecamp beginnen bij twintig dollar per maand, maar elke gebruiker krijgt een gratis proefversie van zestig dagen.

Snappii Mobile Apps

Met Snappii Mobile Apps kun je gemakkelijk zelf een applicatie maken voor jouw product of onderneming, zonder dat je een regel code nodig hebt. Je maakt een applicatie in de cloud en deze is meteen te gebruiken op jouw device en op die van klanten. Het maken van de app doe je met drag-and-drop. Je klikt op een functie en sleept deze simpelweg de applicatie in, dat is alles. Als de app klaar is, werkt deze meteen op iOS- en Android-apparaten. Wil je je applicatie updaten? Ook dat doe je met slechts één klik. Snappii Mobile Apps kost vijf euro per gebruiker, maar je kunt een gratis demo aanvragen.

SignMyPad Pro

Ben je veel onderweg, maar krijg je regelmatig pdf ’s binnen die ondertekend moeten worden? Met SignMyPad kun je dit gemakkelijk vanaf je tablet of smartphone doen. Niet alleen kun je het document ondertekenen, er wordt ook een gps-locatie toegevoegd, zodat je gemakkelijk kunt controleren of jij het echt ondertekend hebt. Na het ondertekenen kun je de pdf vanuit de applicatie weer terug sturen. Deze applicatie is niet alleen handig als je veel onderweg bent, maar helpt ook bij het creëren van een paperless office: het document hoeft immers nooit afgedrukt te worden. SignMyPad Pro is voor €14,05 beschikbaar voor Android-apparaten en voor $3,99 te koop voor iOS devices.

osCommerce

Een eigen webwinkel maken zonder een dure webdeveloper in te huren? osCommerce is een gratis programma waarmee je het zelf kunt doen. Maak een catalogus met productomschrijvingen, laat klanten hun producten in een winkelwagentje plaatsen en afrekenen met diverse betaalmogelijkheden. De producten zijn in te delen in categorieën en ook plaatjes zijn toe te voegen. Bovendien is het programma, en je webwinkel, geheel in het Nederlands, dus vertalen is niet nodig. osCommerce is te downloaden op oscommerce.nl. Het is wel vereist dat je een server hebt waar php en MySQL op geïnstalleerd staan.

Trello

Werken in je onderneming diverse teams nauw met elkaar samen? Dan is Trello een handig hulpmiddel. Trello valt in de categorie Scrumboard en moet het samenwerken optimaliseren. Op de website en in de applicatie kun je diverse borden aanmaken, waar je werknemers voor kunt uitnodigen. Op zo’n bord kun je weer lijstjes maken, zoals ‘nog te doen’, ‘aan het doen’ en ‘gedaan’. Taken kun je van het ene lijstje naar het andere slepen, maar ook kun je nog extra commentaar toevoegen. Voor jou als ondernemer is het gemakkelijk om te zien wie waar mee bezig is en wat er precies gebeurt. Trello is gratis te gebruiken in je browser, maar ook op Android en iOS.

Wunderlist

To-do-lijsten zijn een bekende tool om het overzicht te bewaren. Veel mensen maken zo’n lijst in Excel, Word of op papier. Wunderlist maakt dit iets gemakkelijker. Een account is gratis en je kunt diverse lijsten maken. Zo houd je bijvoorbeeld werk en privé gescheiden, maar niet te ver bij elkaar uit de buurt. De lijsten zijn vervolgens ook te delen met anderen en online te publiceren. Bovendien kun je de lijsten sorteren in mappen, waardoor het onderscheid tussen werk, privé en andere zaken nog duidelijker wordt. Helemaal fijn is dat Wunderlist niet alleen op je desktop te gebruiken is, maar ook op Android- en Apple-apparaten.

Owncloud

Werken in de cloud was nog nooit zo populair, maar helaas hangt daar vaak wel een prijskaartje aan. ownCloud doet het anders. ownCloud is gratis te downloaden en kun je op een eigen server installeren. Zolang deze genoeg ruimte heeft, kun je onbeperkt en geheel kosteloos data opslaan in de cloud. Alle data die je opslaat, kun je ook vanaf een smartphone of tablet bereiken en synchroniseren. Onderweg aan een document werken is dus ook geen probleem. Bovendien kun je alle bestanden delen met andere gebruikers van ownCloud en notificaties instellen. Heb je bestanden die je veel gebruikt? Dan stel je een shortcut in, zodat je niet al je bestanden hoe# door te zoeken. Ook kun je andere opslag-mogelijkheden als Dropbox en Google Docs aan je eigen cloud toevoegen. Bang voor hackers? Alle data is te versleutelen met een speciale applicatie, waarmee niet alleen je data binnen ownCloud, maar ook alle externe opslag beschermd wordt. Een ander voordeel is dat je je contacten in de cloud kunt opslaan en met al je devices kunt delen, zodat je deze altijd bij de hand hebt. ownCloud is te downloaden op owncloud.org

Highrise

In Highrise kun je alle taken, contacten en communicatie van jouw onderneming bijhouden. Zo kun je contacten delen met je team, taken volgen en er herinneringen aan toevoegen, en alle communicatie managen. Ook belangrijke e-mails kun je gemakkelijk opslaan en het is mogelijk om documenten en bestanden toe te voegen. Met de privacy settings kun je bepalen wie wat mag zien en zo het onderscheid tussen de diverse afdelingen behouden. Highrise werkt op Android- en Apple-apparaten, maar ook op je desktop. Voor 24 dollar per maand kun je met maximaal zes personen gebruik maken van Highrise. Duurdere pakketten bieden ondersteuning voor meer gebruikers, contacten en opslagruimte.

De beste tools voor ondernemers
Tools om het ondernemen gemakkelijker te maken.