De smartphone in opkomende markten

Hoewel de westerse smartphonemarkt een strijd lijkt te zijn tussen Samsung en Apple, ligt dat anders in opkomende markten. Hier staan andere merken bovenaan de wenslijst van consumenten. Hoe komt dat zo?

In een rapport uitgegeven door marketingbureau Upstream werd de keuze van smartphonemerken in opkomende markten onderzocht. En wat blijkt? Zodra de prijs niet meespeelt kiest men daar massaal voor Samsung, gevolgd door Nokia.

Noodzaak

Duizend volwassen respondenten uit Braziliƫ, India, Nigeria en Saudi-Arabiƫ werden gevraagd naar wat zij zouden kiezen als volgende smartphone. 32 procent kiest dan voor Samsung, waarna Nokia volgt met 22 procent, dan Apple met 21 procent. BlackBerry sluit de rijen met 10 procent. Opvallend, zeker als je je bedenkt dat prijs in de vraagstelling geen meespelende factor is. Marco Veremis, CEO van Upstream, zegt: 'In ontwikkelingslanden is een mobiele telefoon een absolute noodzaak, waardoor merk veel minder meespeelt'. Hiermee lijkt hij te suggereren dat Apple's succes in het westen meer op merk leunt dan op functionaliteiten, en dat in het westen men daar wel graag voor betaalt.

Prijs

De realiteit is natuurlijk dat je wel betaalt voor een mobiele telefoon, en de iPhone van Apple is nu eenmaal een duur stukje hardware. De kans is dus wel aanwezig dat dat onbewust meespeelt. Maar dat is niet de enige reden, ook accuduur is een belangrijke factor in de keuze voor een bepaald type smartphone. In Nigeria is twee derde van de bevolking afhankelijk van een smartphone. Nokia (37 procent) en BlackBerry (21 procent) zijn daar marktleiders, wat mogelijk te maken heeft met de investering van beide bedrijven in accu's die lang meegaan. Nigeria is tenslotte een land dat kamp met aanhoudende problemen op het gebied van stroomlevering.

En Apple? Die zien mogelijk ook brood in opkomende markten. Wellicht komen daar ook de geruchten van een goedkopere variant van de iPhone vandaan.

Mobile phones in emerging markets

De smartphone in opkomende markten
Welke smartphone fabrikant is leider in opkomende markten en waarom?