De valkuilen van Het Nieuwe Werken

Het Nieuwe Werken biedt veel kansen om productiever bezig te zijn, dat snappen we allemaal nog wel. Maar dat gaat niet vanzelf en er liggen valkuilen op de loer.

Onlangs zag ik een interessante discussie voorbij komen op LinkedIn, over de valkuilen van het Nieuwe Werken. Het gaf me de inspiratie om deze blog te schrijven. Bij implementatie van Het Nieuwe Werken vallen enkele zaken op. Organisaties springen erin en willen Het Nieuwe Werken zo snel mogelijk invoeren, vaak zonder duidelijk beleid, heldere visie en de juiste strategie. In mijn ogen zorgt het gebrek daarvan al op voorhand voor het falen van het invoeren van Het Nieuwe Werken.

Meer dan leuke gadgets

Het Nieuwe Werken is meer dan medewerkers een laptop en telefoon geven waarmee ze makkelijker thuis kunnen werken. Daar staan veel organisaties echter niet bij stil. Je hebt te maken met een mentaliteitsverandering binnen een organisatie, die niet over één nacht ijs gaat.

Zelfroosteren, sturen op resultaat en zelfverantwoordelijkheid zijn thema’s die vaak nog niet ingebed zijn in een organisatie. Dit zijn echter wel belangrijke pijlers van Het Nieuwe Werken. Deze visie moet op de juiste manier worden overgebracht om ook daadwerkelijk een mentaliteitsverandering te bewerkstellingen.

Daarnaast krijg je natuurlijk ook te maken met weerstanden. Bedenk goed hoe je daar mee omgaat. Niet iedereen zit te wachten op het loslaten van de 9-tot-5-cultuur.

De baas blijft de baas

Leiderschapsstijlen zullen veranderen door Het Nieuwe Werken, maar bedenk: De baas blijft de baas. Een manager is nog steeds eindverantwoordelijk en zal moeten verantwoorden waarom bepaalde doelstellingen niet zijn behaald. Het kan geen speeltuin zijn waarin iedereen doet wat hij wil zonder dat iemand daar zicht op heeft. Ondanks dat vertrouwen een belangrijk aspect van Het Nieuwe Werken is, ben ik van mening dat een organisatie niet zonder meetpunten kan. Noem het controle, noem het output-gestuurd werken, maar resultaat moet er zijn.

De manier waarop, dat is nog wel een mooi aandachtspunt. Zonder opgaaf van reden gaan bekijken of een medewerker wel echt aan het werk is, streeft zijn doel voorbij. Maar in gesprek blijven en met cijfers kunnen komen als blijkt dat een medewerker het gestelde vertrouwen niet aankan is een manier die kan werken. Waarom zouden er anders managers nodig zijn in een organisatie?

Wat willen de medewerkers?

Bij het invoeren van Het Nieuwe Werken moet ook rekening worden gehouden met de behoeften van de medewerkers. Ze vertegenwoordigen immers ook de organisatie. Als een fysieke werkplek afgenomen wordt zonder duidelijkheid te verschaffen, zal dit tot onrust en tot onnodige problemen leiden.

Luister naar de wensen van je medewerkers, deze bereidheid doet hen veel. Zij hebben het gevoel ‘gehoord’ te worden, wat de goodwill om te veranderen zal vergroten. Zoom vervolgens in op de voordelen voor de werknemers binnen Het Nieuwe Werken. De omslag zal er komen, maar dan liever met een organisatie waarin alle neuzen dezelfde kant op staan.

===========================
Erwin Krijnen is directeur van ict-dienstverlener UltimIT. Hij blogt voor WINMAG Pro regelmatig over alle ins en outs van Het Nieuwe Werken.