Dell: iPad gaat mislukken in bedrijfsleven

De iPad mag dan een enorme hype zijn, zeker sinds de komst van het tweede model, maar volgens Dell is de tablet gedoemd de mislukken. Vooral in het bedrijfsleven maakt de gadget volgens de computerbouwer uiteindelijk weinig kans.

Dat verklaart topman Andy Lark, hoofd van de internationale marketingtak van Dell voor ondernemingen tegenover CIO Australiƫ.

Volgens Lark zal ondanks de goede startverkoop bij het publiek de iPad uiteindelijk falen binnen ondernemingen. Volgens hem heeft Apple goed werk afgeleverd en is de iPad een prachtig apparaat, maar zit Android alweer een straatlengte voor.

'Apple is geweldig als je alleen op een onbewoond eiland zit en rijk bent', aldus Lark. 'Het is echter minder geweldig als je deel uitmaakt van een divers, open bedrijf. Dan wordt het allemaal nogal complex.' Volgens hem ben je met een een volledig uitgeruste, bedrijfsklare iPad met toetsenbord, muis en een behuizing zo'n 1500 tot 1600 dollar verder, een prijs die zich volgens hem niet rechtvaardigt en het dubbele is van vergelijkbare Android-oplossingen.

Dell heeft volgens Lark de tabletstrategie toegespitst op het bedrijfsleven, terwijl Apple zich in eerste instantie op consumenten richt. Dat geeft Dell volgens de topman een voorsprong in de corporate sector.

Volgens Lark zal Dell gokken op meerdere paarden als het gaat om besturingssystemen. Het bedrijf levert apparaten met Windows 7 en Android. 'We vinden het belangrijk om het publiek een keuze te bieden.'