Dom idee van de week: betaald e-mailen

Ergernis nummer 1 bij helpdesken zijn de 0900-betaalnummers. Minuten of langer in de wacht hangen en voor enkele euros aan belkosten betalen om geholpen te worden. Het Nederlandse bedrijf Port OMail start een dienst voor de e-mailvariant van 0900-telefoonnummers.

Je zou zeggen, zeker nu de benzineprijs en ziektekosten flink oplopen, daar zitten consumenten niet op te wachten. Het vreemde is dat Port OMail in zijn persbericht helemaal niet ingaat op de perceptie van de consument. Het focust in zijn annonce helemaal op de voordelen voor bedrijven, aan wie het betaald-mailen-systeem in de eerste plaats moet worden gesleten.

Bedrijven vragen een e-mailadres aan (naam@0900mail.com),

EDITORIAL

Peter Kulche is hoofdredacteur van WINMAG Pro.

waarbij iedereen die naar dit e-mailadres een bericht stuurt een door het bedrijf vastgesteld tarief betaalt via iDeal, Paypal of creditcard.

Poststuk
Aernoud de Vries, oprichter van Port OMail: "Bedrijven kunnen aan bepaalde veel gebruikte of misbruikte e-mailadressen binnen hun organisatie een tarief koppelen. Al jaren is het vanzelfsprekend om voor een telefoongesprek of een poststuk te betalen, dus waarom niet voor het verzenden van e-mails?

En Betaalde e-mail maakt de verwerking ervan voor bedrijven beheersbaar, kostendekkend of zelfs winstgevend. Helpdesks en callcenters hebben hiermee een alternatief in handen voor de 0900-servicenummers die zij klanten bieden. Ook voor bedrijven die veel spam ontvangen, kan Port O'Mail veel voordeel opleveren.

Vergeten
Aardig dat zo enkele bedrijven over de streep worden gehaald om het eens te proberen met het betaald mailen via Port O Mail. Maar de derde partij, de consument, moet ook meewerken. En die lijkt Port O Mail volstrekt te vergeten. De sjeu van internet is nu juist dat je al vele, vele jaren gratis kunt e-mailen, browsen, chatten et cetera. Door na al die jaren ineens overal tolpoortjes neer te zetten maak je geen vrienden, al helemaal niet als je een vragende / klagende consument treft, die de heldesk probeert te benaderen. Uiteindelijk zijn bedrijven daar zelf weer de dupe van, omdat zij zo een slechte naam krijgen: bij dat bedrijf moet je betalen als je een klacht hebt. Ik kan me geen grotere anti-reclame bedenken.

Al met al het domste idee van de week, wat mij betreft.