E-nieuwsbrieven: je mailing op scherp

Het versturen van e-mailnieuwsbrieven is een efficinte en goedkope manier om bijvoorbeeld een marketingcampagne te ondersteunen, of je zakenpartners op de hoogte te brengen. Maar hoe pak je zoiets aan en waar moet je allemaal rekening mee houden?

Voor vrijwel alle bedrijven en instellingen is communicatie naar buiten toe van levensbelang. E-mail leent zich hiervoor uitstekend. Het is immers snel, goedkoop en kent een hoge penetratiegraad.

Met name het verzenden van elektronische nieuwsbrieven is een prima manier om contact te houden met relaties. De toepassingen van een nieuwsbrief zijn veelzijdig. Zo kun je met een 'e-nieuwsbrief' op een efficinte manier het personeel op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen binnen het bedrijf, maar kun je er ook een effectieve marketingcampagne mee opzetten. De kosten vallen mee; in tegenstelling tot bij traditioneel drukwerk kun je immers die dure drukkerij links laten liggen en ook het prijzige distributienetwerk hoeft niet ingeschakeld te worden.

Twee hindernissen
Wanneer je met een nieuwsbrief wilt beginnen, zijn er twee belangrijke hindernissen te overwinnen. Natuurlijk zul je moeten zorgen voor de nieuwsbrief zelf. Deze moet er aantrekkelijk uitzien (het liefst in de huisstijl!) en nuttige informatie bevatten. Daarnaast moet je zorgen dat de nieuwsbrief bij de juiste personen terecht komt. Je kunt natuurlijk heel eenvoudig je gehele klantenbestand in het BCC-veld van je e-mailprogramma zetten en vervolgens naar iedereen een nieuwsbrief sturen. Dit is echter een onwerkbare methode; je weet immers niet of diegenen wel op je nieuwsbrief zitten te wachten en ook zien veel e-mailprogramma's dergelijke mails als spam (om over overtreding van de spamwet nog maar te zwijgen). Tot slot is er nog het praktische probleem dat je via je normale mailaccount meestal niet zonder problemen even duizend mailtjes tegelijk kunt versturen.