Een nieuwe iPad, een half jaar na dato. Wat is er aan de hand?

Tot verbazing van vriend en vijand introduceerde Apple gisteren een nieuwe Nieuwe iPad. De inmiddels antieke iPad 3 wordt zelfs al nergens meer genoemd op de Apple-website. Wat is er aan de hand?

Hét grote nieuws van gisteren was eigenlijk niet de door Apple geopenbaarde iPad mini, maar veel meer de introductie van alweer een nieuwe iPad. De Nieuwe Nieuwe iPad beschikt over een A6X-processor, die taken twee keer zo snel moet afhandelen.

Veel Apple-fans die altijd volledig loyaal aan hun huismerk waren is de iPad 4 volledig in het verkeerde keelgat geschoten. Iedereen was gewend aan een jaarlijkse vernieuwing en dat schema blijkt ineens helemaal niet betrouwbaar meer te zijn. Daar waar de early adopters zich nog wat morrend uitlaten lijken de late kopers echt de dupe.

Niemand verwachtte een nieuwe Nieuwe iPad en dus zijn tot gistermiddag nog vele oude nieuwe tabletten verkocht. En kopers van die dingen reageren veelal furieus. Niet omdat ze ontevreden zijn over hun huidige iPad 3, maar omdat ze beseffen dat ze nu voor hetzelfde geld een beter apparaat in handen hadden gehad. En waar voorheen vaak iets uitlekte over een nieuwe iPad, is dat deze keer helemaal niet het geval geweest. De geruchtenmolen draaide alleen rond de iPad mini, niemand had een update van de 'gewone' iPad zien aankomen. Nu kennen we dit verschijnsel allemaal uit de bijvoorbeeld de tv-wereld, met het verschil dat Apple zijn productprijzen gedurende een cyclus niet aanpast.

De iPad 3 is overigens geheel teruggetrokken en door Apple niet eens meer genoemd op haar site. Hier en daar worden de eerste doekjes voor het bloeden uitgedeeld. Inmiddels bieden sommige Apple Stores in Engeland al een gratis upgrade naar het laatste model voor wie de afgelopen maand zijn geld in een iPad 3 heeft gestoken.

De vraag rijst waarom Apple een deel van zijn consumenten laat 'schrikken' door onverwachts van de updatecyclus af te wijken. Waarschijnlijk voelt de fabrikant de hete adem in de nek van de concurrentie. Microsoft komt binnenkort met zijn Surface en Google heeft een aantal events aangekondigd waar hoogstwaarschijnlijk nieuwe Nexus-apparaten getoond gaan worden. Het laatste wat Apple wil is achter de concurrentie te moeten hollen, dat past niet bij de voortrekkersrol die het bedrijf wil spelen. Apple maakte daarom waarschijnlijk gisteren de harde keuze om onaangekondigd de update-cyclus met een half jaar in te korten, ten koste van het humeur van flink wat (voormalige?) Apple-fans. 

Waarschijnlijk is de gewijzigde strategie een voorbode van een nieuwe koers. De concurrentie in de mobiele markt was altijd al hevig, maar de komende maanden worden allerlei essentiële kaarten gespeeld. Microsoft heeft met Windows 8 indirect geboorte gegeven aan een hele serie hybride apparaten met een aanraakscherm. Apple zet daar niet direct een alternatief tegenover, maar vaart op de bestaande troef: een soepel werkende, gebruiksvriendelijke tablet die goed is in wat het moet doen. Het beseft echter waarschijnlijk wel dat die troef vaker afgestoft moet worden, wil het kunnen blijven concurreren. 

Consumenten zullen zich moeten schikken in een speelveld waarin producten in een dusdanig rap tempo vernieuwd worden, dat teleurstelling soms niet voorkomen kan worden. Zeker niet omdat tech-fabrikanten er tegenwoordig alles aan doen om nieuwe producten, en zeker vernieuwde varianten van bestaande producten, zo lang mogelijk onder de pet te houden.