Elf procent internetters ontevreden over provider

Elf procent van alle internetgebruikers geeft zijn of haar internetprovider een rapportcijfer 6 of lager. Vooral de matige verbindingskwaliteit, lage snelheid en hoge kosten zijn veelgenoemde klachten.

Opvallend positief zijn internetters over het facturatieproces van hun provider. Gemiddeld scoort dit een 7,5, waarbij vooral de providers Planet Internet, @Home en Tiscali goed scoren. Een ander opvallend aspect is de klantgerichtheid van providers. Op totaalniveau presteren de providers voldoende maar tussen de providers onderling zijn de verschillen aanzienlijk met scores uiteenlopend van 5,9 tot 7,5.

Hoewel het verschil beperkt is, zijn ADSL-gebruikers iets meer tevreden dan kabelinternetters. Gebruikers met een analoge modem geven- niet geheel onverwacht natuurlijk -diepe onvoldoendes voor de verbindingssnelheid. Toch wordt snelheid niet genoemd als belangrijkste reden om over te stappen op breedband. Vooral de gebruiksintensiteit en de daarmee gepaard gaande kostenbesparing zijn de belangrijkste argumenten om over te stappen.