EU-commissie: pak aggressieve onlinereclame aan

De commissie voor de Interne Markt en Consumentenbescherming van de Europese Unie wil dat er eeen einde komt aan aggressieve en opdringerige reclame op internet. Vooral 'behavioural advertisement', persoonsgerichte advertenties, liggen onder vuur.

Dergelijke reclame zou mogelijk zijn doordat bedrijven toegang hebben tot privémail van consumenten en via sociale netwerken, geolocatie en coockies weten wat hen interesseert en bezighoudt. Volgens de commissie zijn deze praktijken een inbreuk op de privacy.

De commissie wil dat EU-burgers gewaarschuwd worden wanneer een advertentie een behavioural advertisement is, met daarbij een uitleg van hoe dit in de praktijk werkt. Lidstaten moeten ervoor zorgen dat de verschillende verzamelde datastromen gescheiden blijven.

Bovendien moeten EU-burgers voorlichting krijgen over hoe hun gegevens worden verzameld en gebruikt. Dit laatste mag alleen gebeuren wanneer hiervoor expliciet toestemming is gegeven. Het Europees Parlement zal in december over het voorstel van de commissie stemmen.