.eu-domeinen: nieuwe goudkoorts?

Internet is een nieuw 'top level domain' rijker: de extensie .eu. Wie moet er beslist een eu-naam aanvragen en hoe is deze aanvraag geregeld?

Waarom een eu-domein?
■ Het eu-domein is bijzonder handig voor bedrijven die in meer dan n Europees land actief zijn. Zo hoeven zij maar n webadres op het briefpapier te zetten. Met n website kunnen zij zich aan de gehele Europese markt presenteren.
■ Maar ook voor lokaal werkende bedrijven kan registreren nuttig zijn. Zij willen niet dat anderen hen voor zijn. Later moeten zij dan misschien voor een hoog bedrag hun .eu- domeinnaam terugkopen van een ander die hen voor was
■ Veel particulieren registeren een .eu-domeinnaam omdat de .nl-domeinnaam voor hun familienaam al bezet is. Voor de .eu zijn nog heel wat namen beschikbaar en dat biedt kansen.
Dit jaar kunnen bedrijven in de Europese Unie, en later ook particulieren, een eu-domein aanvragen. De (voor)registratie loopt al vanaf 7 december van het afgelopen jaar. Aanvankelijk mogen alleen bedrijven zich met een gedeponeerde merknaam (trademark) en publieke instellingen zich aanmelden. Vanaf 7 februari 2006 mogen ook bedrijven met een familienaam zich inschrijven. En vanaf 7 april mag iedereen (ook een particulier) een willekeurige naam claimen.

Goudkoorts
Wordt het weer een echte 'goudkoorts' op gewilde namen, zoals in de gouden jaren van het internet, midden jaren negentig? Wie de website van de centrale domeinbeheerder in Brussel, de EURid, bezoekt (www.eurid.eu), krijgt de indruk van wel. Via de 'WHOIS'-functie kun je daar opzoeken wie al welk eu-domein heeft geclaimd. En dat zijn er heel wat. Bedrijven in de Europese Unie hadden begin februari al ruim 175 duizend keer een aanvraag gedaan. Meer dan 25 duizend aanvragen voor een .eu-domein zijn afkomstig uit Nederland.
Natuurlijk was sex.eu de populairste naam, met 204 aanvragen. Hotel.eu en travel.eu volgden met 108 en 85 aanvragen. Als snelste werd tickets.eu geregistreerd, in minder dan twee seconden na 7 december 11.00 uur.