Europese zoekmachine in de maak

Zoekmachines als Google en Yahoo! zijn inmiddels tientallen miljarden waard. Geen wonder dat nieuwe partijen een graantje mee willen pikken. Het eind 2004 opgerichte Accoona.com lanceert op 28 juni een 'Europese zoekmachine' op accoona.eu.

De eu-site staat nu nog doorgelinkt naar de gewone .com-versie, maar geeft al een indruk van de mogelijkheden. Het grote verschil met bijvoorbeeld Google is dat Accoona niet groot wil worden in het aantal 'hits' per zoekvraag, maar dat het over kunstmatige intelligente beschikt die de gebruiker makkelijk laat filteren in de overdaad aan resultaten.

Zoek straks naar 'Amsterdam AND Mercedes' en je krijgt rechts van de zoekresultaten een rangschikking op verhuur, lease, autodealer, garage. Klik op een van deze filters en je krijgt bijvoorbeeld zes Mercedes-dealers in de hoofdstad op een rij. De beloofde filters zijn een sterk punt: uit recent onderzoek blijken Google-gebruikers op pagina drie van de resultaten af te haken, niet altijd bevredigd in hun zoekwens.

Accoona.eu wil specifiek Europese 'webcontent' helpen ontsluiten, via een gewone webpagina, maar ook via een te downloaden zoekpaneel voor in je browser. Het kent speciale zoekmodi voor algemeen zoeken of zakelijk zoeken. Op 28 juni gaat de Europese versie van de zoekmachine van start.Accoona is overigens Swahili voor 'don't worry, be happy'.

Info: www.accoona.eu