Facebook komt met concurrent Groupon

Facebook introduceert een concurrent voor aanbiedingenwebsite Groupon. Met Facebook Deals kun je aanbiedingen met je vrienden delen. Het bedrijf zal de dienst eerst in vijf grote Amerikaanse steden testen.

Huidige sites als Groupon en LivingSocial maken het ook al mogelijk om hun aanbiedingen met je Facebook-vrienden te delen. Facebook wil een dergelijke optie meer in hun website verweven en komt daarom met een eigen versie. De dienst start volgens de New York Times eerst in de Amerikaanse steden Atlanta, Austin, Dallas, San Diego en San Francisco.

Naast Deals kondigt het bedrijf ook Facebook Credits aan. Dit is een virtueel betaalmiddel waarmee je bijvoorbeeld toevoegingen voor spellen kunt aanschaffen of een video huren. Ook moet je in de toekomst de Deals met Credits kunnen kopen. Facebook wil uiteindelijk van hun virtueel betaalmiddel een grote speler maken op de onlinebetaalmarkt. 

Naast de aankondiging van de twee nieuwe diensten vierde Facebook vorige week de eerste verjaardag van de Like-knop, in Nederland ook wel bekend als 'Vind ik leuk'. De knop krijgt binnenkort een aanvulling met de Send-knop. Deze knop maakt het mogelijk om een site te delen met een select groepje vrienden in plaats van met al je vrienden zoals de Vind ik leuk-knop doet.