Facebook onderzoekt sociale interactie in VR-omgevingen

Tijdens het Mobile World Congress (MWC) wat nu bezig is in Barcelona, is het duidelijk dat virtual reality niet meer weg te denken is. Iedereen pikt een graantje mee. Ook Facebook zet hoog in op virtual reality.

Sociale interactie in vr-omgevingen

De HTC Vive, de Oculus Rift, de Samsung Gear VR, het zijn enkele vr-producten die dit jaar tijdens het MWC in de spotlights staan. Virtual reality is een blijvertje, maar het is tot nu toe wel vooral een solo-aangelegenheid geweest. Van sociale interactie in virtual reality-omgevingen is tot nu toe nog weinig te merken in de applicaties die de eerder genoemde producten bieden. Facebook springt in dit gat met een investering in 'sociale vr'.

Facebook in virtual reality

Het bedrijf heeft een team opgericht om te onderzoeken hoe sociale interactie werkt in virtual reality-omgevingen. Facebook is natuurlijk het uitgelezen bedrijf om dit te onderzoeken. Eerder al namen ze Oculus over, het bedrijf achter de Oculus Rift, en dus is er alles aan gelegen voor Facebook om van virtual reality een succes te maken. Daarbij wil Facebook ook hun eigen social media-platform relevant houden wanneer virtual reality grootschalig van de grond komt. Hiervoor is wel kennis nodig van virtual reality en de menselijke actoren in dergelijke omgevingen. Dit is exact wat het Social VR-team van Facebook gaat onderzoeken.

Nu en de toekomst

Het team werkt nauw samen met het team achter de Oculus Rift om meer uit virtual reality te halen naarmate de techniek gemeengoed wordt. Facebook neemt de techniek zeer serieus en ziet virtual reality als een op zichzelf staand platform. Wel zijn er nog hobbels in de weg op hardware- en softwaregebied die opgelost moeten worden. Zo is de techniek relatief prijzig, waardoor grootschalige adoptie nog wel even op zich laat wachten. Ook is het softwareaanbod nog niet erg groot en is virtual reality op het moment vooral iets voor 'erbij', als platform naast een regulier computerplatform.

Hoe groot virtual reality gaat worden in de toekomst weet niemand, ook Facebook niet. Maar de investeringen die Facebook doet in virtual reality zijn positief voor diegenen die uitkijken naar sociale interactie in virtuele werelden.

Facebook onderzoekt sociale interactie in VR-omgevingen
Virtual reality is een blijvertje wat Facebook onderstreept met haar investeringen.