'Flash begint opmars op mobiel'

Iedereen heeft wel eens een Flash-animatie gezien. Meestal een hinderlijke, in de vorm van een bewegende banner die spontaan over een website heen valt, soms zelfs met geluid. Producent Macromedia probeert met Flash-lite ook de mobiel te veroveren, een potentile miljardenmarkt.

Wie al over een slimme telefoon, een zogeheten smartphone beschikt, merkt dat het aanbod van online diensten op het apparaat wat tegenvalt. Althans, als ik naar mijn eigen situatie kijk: een half jaar na de aanschaf van een moderne telefoon met internetconnectie zie ik nog altijd dezelfde 'WAP-achtige' nieuwsdiensten in mijn display staan (WAP: 'teletekst op de mobiel'). Weinig spektakel! Hoe gaan de KPN's, De Orangen, de Vodafones nu geld verdienen aan de door mij gegenereerde telefoonbytes, internetdiensten op de mobiel?

RSI

Een van de methoden is aantrekkelijke 'content' bieden: nieuwsartikelen, ringtones, complete muzieknummers of zelfs -albums, dagelijkse recepten, datingsites, et cetera. En dat niet in de vorm van ellenlange klikdoor-tekstpagina's waar je RSI van krijgt aan je duim, maar in een flitsende, makkelijk te bedienen, en vooral snel reagerende presentatie op het kleine kleurenscherm.
En daar komt Flash Lite om de hoek kijken. We kennen Flash al als platform voor beweeglijke en geluidmakende banners, maar ook zinnige content kan er op een heel aantrekkelijke manier mee worden ontsloten. Flash is een formaat om heel complete multimedia-applicaties in een heel compacte vorm te distribueren. Alleen moet de mobiel er wel mee overweg kunnen.