Garmin haalt TomTom in

Elk kwartaal presenteert onderzoeksbureau Canalys de door haar geschatte verkoopcijfers van gps-systemen. De laatste twee jaren was het Nederlandse TomTom wereldwijd marktleider, met name dankzij goede verkopen in Europa. Maar die nummer-1-positie verliest het nu.

In het tweede kwartaal is TomTom ingehaald door branchegenoot Garmin. Die bracht van april tot en met juni de meeste systemen aan de man: ruim 1.852.150 mobiele navigatiesystemen, goed voor een marktaandeel van 24,9%. Het aantal verkochte TomTom-systemen bleef steken op 1.806.970, een marktaandeel van 24,3%.

Sterke groei verkopen VS
Reden van het stuivertje wisselen is volgens Canalys een sterke groei van de navigatieverkopen in de VS. Impliciet geven de onderzoekers daarmee aan dat de concurrenten in die marktregio meer succes hebben dan TomTom.

TomTom ONE XL
De juist gelanceerde extra brede TomTom-navigator (de ONE XL), is echter nog nauwelijks in de verkoopcijfers verwerkt en naar verwachting zal TomTom ook op de komende IFA-beurs nieuwe modellen presenteren.
Ook is het nog wachten op navigators van TomTom die veel nauwkeuriger verkeersinformatie kunnen verwerken in de route-adviezen, tot op straatniveau. Of deze gps-apparaten al op de Duitse IFA-beurs zullen worden gelanceerd (eind deze maand), is nog niet duidelijk.

De marktaandelen van 'Q2' 2007 op een rij:
Garmin: 1.852.150 units, 24,9 % (was 20,3 %)
TomTom: 1.806.970 units, 24,3 % (was 24,1 %)
Mio: 683.500 units, 9,2 % (was 8,4 %)
Magellan: 421.080 units, 5,7 % (was 1,9 %)
Navman: 232.780 units, 3,1 % (was 5,0 %)
Overige: 2.451.570 units, 32,9 % (was 40,3 %)
Totaal 7.448.050 units verkocht (was 3.445.540)

Cijfers: Canalys | Bron: JouwNav.nl