Geld verdienen met cloud computing

Steeds meer bedrijven laten zich overtuigen van de mogelijke voordelen die cloud computing kan bieden. Maar je kunt er als ondernemer ook geld mee verdienen.

In veel vergaderingen is het wellicht al aan bod gekomen. ‘We horen zoveel over de cloud. Kunnen wij daar niet iets mee doen?’ Er zijn voldoende mogelijkheden om als bedrijf munt te slaan uit de groeiende interesse voor clouddiensten. Het aantal clouddiensten schiet als paddenstoelen uit de grond. 'Je ziet in de praktijk dat steeds meer bedrijven, met name in het mkb, hun it in meer of mindere mate als clouddienst afnemen. Hierdoor kunnen ze zich focussen op hun core business', constateert Michel Schrok, channel manager bij opslagfabrikant EMC.

De mogelijkheden om zakelijk succes te hebben met de cloud zijn divers omdat er verschillende soorten cloud computing zijn zoals software-as-a-service, platform-as-a-service en infrastructure-as-a-service. Daarnaast zie je nog onderscheid in private clouds (van de klant zelf, eventueel beheerd door een derde partij, waarbij it-diensten intern worden aangeboden) en public clouds (van een derde partij waar meerdere klanten tegelijkertijd gebruik van maken).

Een voorbeeld van een public cloud waar een applicatie als een dienst wordt aangeboden, is Salesforce.com. Andere veelvoorkomende clouddiensten zijn virtuele desktops, applicaties, backup en primaire opslag. Al deze verschillende diensten hebben met elkaar gemeen dat ze gemakkelijk schaalbaar zijn, flexibiliteit bieden en geen hoge investeringen vereisen.

Maar de cloud is meer dan alleen het uitbesteden van bepaalde it-diensten. Wie een graantje wil meepikken van de hype hoeft niet per definitie te denken aan toepassingen die als cloudapplicaties of tool verkocht kunnen worden.

Eerst proberen

De voordelen van de cloud hoeven niet alleen te komen van een dienst die door een bedrijf zelf is opgezet. Een bedrijf kan bijvoorbeeld ook heel gemakkelijk eerst een nieuwe technologie proberen, voordat ze besluit om erin te investeren. Patrick Dalvinck, regional director Benelux bij Trend Micro, geeft een voorbeeld. 'Als je als bedrijf wilt gaan werken met bijvoorbeeld Sharepoint, kun je dat eerst bij een cloudaanbieder bestellen en proberen. Op die manier hoef je zelf geen interne kennis over die technologie in huis te hebben, is het flexibel in te zetten, zijn de investeringen laag en is het risico klein.

Ook kan de cloud heel nuttig zijn bij bijvoorbeeld het testen van een applicatie. 'Als wij iets moeten testen, plaatsen we dat in de cloud en bestellen we tijdelijk meer capaciteit. Na de test betalen we de factuur en stoppen we weer met het gebruik van de service. Hierdoor zijn we flexibeler en sneller en spreiden we de kosten', legt Dalvinck uit.

Adviesdiensten

Een partij die dagelijks te maken heeft met diverse businessmodellen voor de cloud is hostingprovider Rackspace. De country manager Benelux van het bedrijf, Brian Garvey, ziet voor het mkb veel kansen om te profiteren van de cloud. Dit kan bijvoorbeeld door adviesdiensten te ontwikkelen. 'Als bedrijf kun je andere bedrijven helpen bij het uitleggen wat de cloud voor hen kan betekenen. Ook kan een bedrijf adviezen gaan geven over het implementeren van enterprise-oplossingen die inspelen op seizoenspieken of bepaalde campagnes die worden gevoerd.'

Verder kunnen bedrijven zelf nieuwe proposities ontwikkelen, stelt Garvey. 'Bouw bijvoorbeeld een eigen applicatie en verkoop die als cloud tool of cloud app. Voorbeelden hiervan zijn de vele administratiediensten, facturatiediensten, hr-diensten, inspectiediensten, rapportagediensten, loopbaandiensten, coachingsdiensten en scholingsdiensten die online af te nemen zijn. Het is de kunst om een software-as-a-service-propositie te creëren die aansluit bij het flexibel gebruik van resources.'

Bovendien is het belangrijk om samenwerking te zoeken met een partij die ervaring heeft met clouddiensten en meerdere businessmodellen kan ondersteunen, vindt Michel Schrok van EMC. 'De ervaring leert ons dat partijen met een soortgelijke grootte elkaar het beste begrijpen en kunnen samenwerken aangezien er een gezamenlijke relevantie is.'