Google Analytics voor webwinkeliers

Als webwinkelier kun je enorm je voordeel doen met Google Analytics. Maar hoe haal je het meeste uit deze tool? Op de Webwinkel Vakdagen gaf Danil Markus, directeur van Clickvalue, een stoomcursus.

Analytics presenteert je met enorm veel data, waar jij als webwinkelier de juiste uit moet halen. Welke heb je nodig om je inkomsten te vergroten? Volgens Markus zijn in eerste instantie drie zaken belangrijk.

Zo is het verstandig om Google Analytics te koppelen aan Google AdWords, zodat je kunt zien op welke AdWord bezoekers binnenkomen en wat dit oplevert. Met deze informatie kun je je budget vaak nuttiger inzetten.

Daarnaast is het belangrijk om funnels op te zetten om te zien waar mensen uitvallen. Waar lekken bezoekers weg en waar zitten dus de zwakke plekken van je website? Het is hierbij belangrijk om te differentiëren tussen bezoekers, kijkers, kiezers en daadwerkelijke kopers.

Tenslotte is het aan te raden om een e-commerce module in te richten, zodat je verkochte producten en hun waarde ook worden meegenomen in Analytics.

Vijf waarden

Heb je deze drie dingen op orde, dan is het volgens Markus belangrijk om met name de volgende vijf dingen via Google Analytics te meten en in de gaten te houden: bezoek, omzet, kosten, conversie en bounce rate. Door alleen deze vijf dingen te volgen, weet je als webwinkelier al heel veel.

Ook is het nuttig om met behulp van Google Analytics een marketingrapport te genereren. Hiermee kun je zien op welke van je webshops of onderdelen daarvan het meeste geld wordt verdiend. Vervolgens kun je hier je marketingbudget op afstellen.

Afnemende meeropbrengst

Met Analytics kun je tevens in de gaten houden wanneer je qua marketing het punt van een afnemende meeropbrengst hebt bereikt. Volgens Markus is dit zeer belangrijk: veel webwinkeliers besteden of te weinig of juist te veel aan hun marketing.

Volgens Markus is Google Analytics de beste tool die webwinkeliers tot hun beschikking hebben om alle actie rondom hun webwinkel te meten. Kom je er niet uit, dan kun je altijd een van de vele boeken over Analytics raadplegen of zelfs trainingen volgen.