Google-diensten kunnen wel wat reclame gebruiken

Negentig procent van de internetters zoekt via Google.com. Het Californische internetbedrijf introduceerde allerlei andere internetdiensten om door te groeien.Maar deze nieuwe diensten blijven relatief onbekend bij het brede publiek.

Over de auteur

Peter Kulche is hoofdredacteur van WINMAG, per editie 1/2007 omgedoopt in WINMAG Pro. Peter gebruikt dagelijks diverse diensten van Google (Google News, Google Docs & Spreadsheets, Gmail, Google Picassa, Google Page Creator).

Tot nu toe vertrouwde het Google-management op de 'buzz' en de 'hype' die telkens weer ontstond bij de introductie van een nieuwe Google-dienst. Een nieuwe experimentele dienst is inderdaad goed voor het beursaandeel van Google dat sinds de introductie enkele jaren terug tot astronomische hoogte is gestegen, en het levert opgetogen artikelen op in computermagazines, zoals de onze.

Maar tot brede toepassing van zulke diensten komt het niet. De bekendheid van de nieuwe Google-diensten laat staan het gebruik blijven steken op enkele procenten van alle internetters. Alleen e-maildienst Gmail kruipt langzaam op eigen kracht omhoog naar een marktaandeel van 28 procent (vorig jaar 18 procent).

Onderzoek
De Nationale Search Engine Monitor, een lopend onderzoek van zoekmachinespecialist Checkit en onderzoeksbureau RM Interactive, stelt het beperkte enthousiasme vast, in een volgende week te verschijnen rapport (meldt Emerce.nl vandaag). De samenstelling van het select groepje gebruikers is niet bekeken maar laat zich wel raden: het zijn de nerds en informatiefreaks (bijvoorbeeld journalisten) die bijvoorbeeld hun 'persoonlijke pagina' bij news.google.com dagelijks checken.

Er zit niets anders op: wil Google echt een 'Microsoft' van de internetwereld worden, met een breed palet aan producten, dan zal het enkele miljarden van zijn budget aan marketing aan de gewone man/vrouw moeten gaan besteden. Het lijkt me geen enkel probleem voor Google, waar het geld tegen de wanden klotst door hoge inkomsten en een recordwinst op de beurs.


Bron: Preview van Search Engine Monitor 2007 / I op Emerce.nl: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=1945624&WT.mc_id=rss