Google start verkoop eigen 'web-Office'

Er is ongetwijfeld crisisberaad bij Microsoft, na de nieuwste zet van Google. De van-huis-uit-zoekmachine lanceerde deze week namelijk een samenhangend geheel van online kantoorapplicaties die de functionaliteit van Microsoft Office evenaren en op sommige punten voorbijstreven.

Het grote verschil tussen de kantoorapplicaties van Microsoft en de 'Google Apps' is dat de Microsoft-software sinds jaar en dag functioneert vanaf de harde schijf van de pc, terwijl de nieuwe Google-software deels op een internet-server, deels in de browser van de gebruiker draait.

Het nadeel van de Google-webapplicaties is dat het een stuk simpeler (spartaanser) oogt en werkt dan de bekende 'rijke' Windows -applicaties van Microsoft, die vol handigheidjes zitten (waar je overigens maar een klein deel van gebruikt).

Het nadeel is tevens een voordeel want alle gegevens die je invoert bij Google staan ook online. Je kunt er vanaf iedere computer met internet mee werken en - zeer belangrijk - je kunt zeer makkelijk gegevens delen in een team. Voor deze laatste functionaliteit moet je bij Microsoft extra tools installeren of als internetdienst huren (bijvoorbeeld SharePoint).

Google Apps Premier Edition
Google draait al een tijdje proef met zijn webapplicaties. Wij deden daar ook aan mee. Gisteren lanceerde Google zijn Google Apps 'Premier Edition', een nieuwe versie van de 'hosted services' speciaal ontworpen voor het bedrijfsleven. Voor $50,- per gebruiker per jaar beschikt iedere ondernemer over extra mogelijkheden.

Deze Premier Edition wordt gentroduceerd naast Google Apps Standard Edition en Google Apps Education Edition, die beide gratis beschikbaar blijven.

Onderdelen
Google Apps bestaat uit Gmail (webmaildiensten), Google Calendar (gedeeld agendabeheer), Google Talk (instant messaging en Voice-over-IP) en Start Page (creer je eigen startpagina). Meer dan 100.000 kleine bedrijven en honderden universiteiten maken inmiddels gebruik van deze service.

Naast Gmail, Google Calendar, Google Talk en Start Page zijn alle versies van Google Apps gisteren uitgebreid met:
Google Docs & Spreadsheets Dankzij deze applicatie kunnen teams eenvoudig samenwerken aan documenten en spreadsheets zonder dat ze deze heen en weer hoeven te mailen. Meerdere medewerkers kunnen veilig en tegelijkertijd aan hetzelfde document werken.
Gmail op de BlackBerry Gmail voor mobiel gebruik met de zelfde weergave als op de desktop.
Beheer op applicatieniveau Beheerders kunnen services aanpassen aan het bedrijfsbeleid. Zo kan bijvoorbeeld het delen van documenten of agendas buiten het kantoor worden beperkt.