Google verbetert advertentiesysteem in Gmail

De advertenties in Gmail zijn vaak onzinnig, irrelevant en soms hooguit irritant. Maar Google belooft beterschap: de komende tijd rolt de zoekgigant een intelligent systeem uit dat de advertenties beter afstemt op je persoonlijke interesses.

Het nieuwe advertentiesysteem houdt bij welke mails je daadwerkelijk leest en welke onderwerpen vaak langskomen. Ook legt het je voorkeuren vast op basis van het in augustus vorig jaar geïntroduceerde Priority Inbox, Google's manier om je mailstroom te optimaliseren op basis van relevantie. Daarnaast houdt het rekening met je locatie en toont op basis daarvan plaatselijke aanbiedingen en kortingsbonnen.

Het huidige advertentiesysteem is vrij 'dom' en kijkt puur naar trefwoorden in de e-mail die je op dat moment leest. Op basis daarvan toont het advertenties naast die betreffende mail. Dit systeem is enigszins vergelijkbaar met Google Adsense. Het nieuwe systeem kijkt naar welke mails je daadwerkelijk leest (en dat zijn hopelijk de mails met voor jou relevante content).

Google zal het nieuwe systeem de komende tijd gefaseerd uitrollen. Gebruikers krijgen een kleine notificatie aan de bovenkant van het scherm om ze te wijzen op het verbeterde advertentiesysteem.

En hoe zit het met je privacy? Volgens Google is die niet in gevaar. De dienst werkt volledig automatisch, zonder menselijke tussenkomst. Vertrouw je het toch niet en ben je erg gesteld op je privavy, dan kun je het systeem met een paar muisklikken helemaal uitschakelen.