Helft van Nederlanders plaatst online recensies

Ongeveer de helft van de Nederlandse internetters plaatst zijn mening over diensten, producten en bedrijven op internet. Het kan kleine bedrijven geweldig vooruithelpen, maar ook 'dure' imago's van bedrijven afbreken.

De cijfers werden deze week bekendgemaakt door Marja Ruigrok van het onderzoekbureau Ruigrok/NetPanel. Het bureau voerde een enqute uit onder een 'representatief deel' van de Nederlanders en ondervroeg respondenten over hun surf- en participatiegedrag.

Populaire onderwerpen om ervaringen over te delen zijn televisieprogramma's, mobiele telefonie en software. Jongeren babbelen graag over tv, ouderen vertellen online meer over hun vakantie-ervaringen.
Opvallend detail gezien de hoog geachte 'zeurgraad' van Nederlander: Nederlanders geven liever een positieve dan negatieve mening.

Iens.nl
Recensiesites als Iens.nl (met restaurant-recensies) 'drijven' op de meningen van webbezoekers en zetten tegelijk het klassieke ondernemersmodel op zijn kop. Kwaliteit alleen kan al voldoende zijn om een lekker draaiende business te hebben. Niet de ondernemer met de meeste reclame-uiting wint aan omzet, maar de ondernemer met puur het beste product.
Het kleine Ethiopische restaurant Abessini, weggedrukt in de Kromstraat in Delft, kan rekenen op een groeiende schare enthousiaste bezoekers zonder een cent aan reclame te besteden. Ze scoren immers een 8.1 bij Iens.nl. En terecht, kan ik uit eigen ervaringen vertellen.

Imago bewaken
Andersom kan het ook werken. Grote maar ook kleinere bedrijven moeten oppassen dat al die publieke meningen van eindgebruikers hun duur aangemeten imago (via reclame en sponsoring) niet aantasten. UPC schijnt enkele medewerkers full time diverse internetfora te laten 'monitoren'. Op jacht naar negatieve ervaringen. Klagers worden vervolgens individueel benaderd en geholpen. De vraag is of de eerstelijnshelpdesk dan niet gewoon beter werk moet leveren.

Nuancering
Een kleine nuancering is op zijn plek: Ruigrok telde de meningen op vrienden-/profielensites als Hyves.nl ook mee. Maar de 'krabbels' op deze site zijn niet publiek; alleen voor de vrienden (en vrienden van vrienden) zichtbaar. Even 'googlen' naar deze ervaringen lukt niet. En Google is nu juist ht startpunt voor een zoektocht naar een 'familiecamping Dordogne' of een 'sauna in Delft'.
Daarentegen is de kans steeds groter dat je via Google wel op een speciale recensiesite terechtkomt, waar ongezouten gebruikerservaringen op staan. Over genoemde onderwerpen zijn al zeer populaire internetfora actief.

Wie nu zijn slag wil slaan als internetondernemer, haakt op de trend in en start een eigen recensiesite.


Bron / meer informatie: www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=1940582